Lufthansa taper millioner på sine europeiske flyvninger. Nå kutter det tyske flyselskapet i kostnadene og setter inn mindre fly for å øke lønnsomheten, skriver check-in.dk.
Et vekstsvakt europeisk marked og fremadstormende flyselskaper fra Midtøsten som gjør beslag på størsteparten av den fremtidige veksten.
Dét er skrekkscenariet for flere av de europeiske nettverksselskapene, og Lufthansa er ikke noe unntak. På en IATA-konferanse i Singapore nylig erkjente Lufthansas toppsjef, Christoph Franz, at de taper penger på rutene i Europa.
- Vårt europeiske nettverk er tapsgivende og vi håper å endre dette så fort som overhodet mulig, sa Franz, og innrømmet at det var snakk om et større milliontap i euro bare i første kvartal i år. Det melder Air Transport World.
Nøyaktig hvor mye de taper i Europa er uvisst, men Lufthansa-konsernet fikk i første kvartal et samlet driftsunderskudd på 227 millioner euro, nesten 1,8 milliarder norske kroner.
Tar kostnadsgrep
Lufthansa har utvidet kapasiteten sin, men ikke vært i stand til å øke salget tilsvarende. Derfor tar de nå grep og gjennomfører en rekke effektiviseringer for å kutte kostnader og gjøre flyselskapets europeiske ruter mer konkurransedyktige.
Dette skal blant annet skje ved å skifte ut større fly med mindre 50-seters regionale jetfly på flere europeiske ruter. De legger også ned det italienske datterselskapet Lufthansa Italia i høst.
Lufthansa-sjef Christoph Franz frykter også at de nye reglene for europeisk luftfart, som dreier seg om EUs Emissions Trading Scheme (ETS), vil gjøre det enda vanskeligere for de europeiske flyselskapene å klare seg i den tøffe konkurransen mot blant annet aggressive Midtøsten-flyselskaper.
Mens en rekke flyselskaper sliter med knallrøde tall, blir nemlig alt Emirates tar i til gull.
Gigantisk ekstraregning
For finansåret 2010/2011 fremla toppsjef Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum i mai et overskudd på imponerende 1,6 milliarder dollar (8,7 milliarder kroner). Omsetningen økte med over 26 prosent til 15,6 milliarder dollar (85 milliarder kroner). Perioden går fra april 2010 til mars 2011, og overskuddet økte med hele 52 prosent.
Les mer: Flyselskapet som ALLTID lykkes
Over sommeren gjør flere av Midtøstens flyselskaper storinnrykk i Skandinavia, for da etablerer både Emirates og Gulf Air seg i Danmark med faste ruter til henholdsvis Dubai og Bahrain. Samtidig oppgraderer Qatar Airways antall flyvninger til Doha.
Les: Arabiske luksusfly rykker nærmere
Fra 1. januar 2012 skal Lufthansa og flere andre europeiske flyselskaper inngå i EUs CO2-kvotehandelssystem for å redusere flytrafikkens utslipp av drivhusgass. Det betyr ekstra kostnader og dermed en risiko for at andre flyselskaper vil fly forbi Europa i trafikken mellom USA og Asia.
Franz anslår at det nye systemet vil gi Lufthansa en ekstraregning hvert år på 150-350 millioner euro (opp mot 2,7 milliarder kroner).
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.