- Dette er den største fornyelsen i selskapets historie. 70 prosent av produksjonen blir ny. Alle våre modeller med unntak av XC90 blir nå under ett år gamle.
Håkan Samuelsson er tydelig stolt over de første nyhetene han presenterer som toppsjef for den svenske bilprodusenten Volvo.
Se bildeserie av de nye modellene i DN Play.
Bak Volvo-sjefen står en lekker hvit XC60. Litt lenger ut i lokalet står to lyseblå S60 og V60. Et annet sted i Volvo-hallen er også oppdaterte V70, S80 og XC70 på plass, i kledelig og kjedelig gråfarge, omtrent som været utenfor, som nesten har gjort hele happeningen til en flopp. Suppetåken over Landvetter har gjort at de andre europeiske journalistene nesten ikke har kommet på plass før de nye modellene ble avduket.
- Hvorfor tar dere alle modellene på en gang?
- Vi behøver en oppgradering av alle bilene, det er kostnadseffektivt og vi har trengt en mer modulisering av våre produkter. Nye produkter er viktig i denne bransjen, og i dagens tøffe marked, er timingen bra, det er viktigere enn noensinne, sier Samuelsson til DN.no. Han vil ikke si noe om hva de omfattende oppgraderingene har kostet.
Omfattende
Volvo er ikke kjent som bilmerket med de hyppigste modelloppdateringene, og med det blotte øyet kan det være vanskelig å se hva som er nytt med bilene de viser i Gøteborg også. Det er likevel den mest omfattende modellfornyelsen i selskapets historie. Mer effektive motorer, en lang rekke nytt utstyr og til dels et mer ensartet og nytt utseende er de gjennomgående endringene Volvo viser frem.
Det er også første steg mot Volvos mål om en fordobling av salget innen 2020.
- Jeg mener det er realistisk med en fordobling av salget innen 2020, og da er Kina viktig. Halvparten av veksten må komme her, sier Samuelsson. I 2012 solgte Volvo 422.000 biler. 42.000 av disse i Kina. I 2013 tror Volvo-ledelsen på en svak vekst totalt, med fortsatt tøft marked i Sverige og resten av Europa, og vekst i Kina og USA.
Kinesisk eier
Etter at det kinesiske selskapet Geely kjøpte Volvo i 2010, har ikke veksten i Kina stått helt til forventningene, noe som blant annet førte til at Samuelssons forgjenger, tyskeren Stefan Jacoby, høsten 2012 gikk fra stillingen. Etterfølgeren Samuelsson har tidligere sittet i Volvos styre, og vært toppsjef i den tyske lastebilprodusenten MAN.
- Det kinesiske markedet er det samme som andre, vi spiller på sikkerhet, skandinavisk design og smart funksjonalitet, det gjør oss til et unikt merke, sier Samuelsson på spørsmål om de kinesiske eierne legger føringer for hva som kommer av nye modeller.
- Vi har funnet vår nisje, vi kommer ikke til å lage noe mindre enn V40, og heller ikke noe større enn XC90.
Det Volvo derimot har av kommende nyheter er en fleksibel plattform ved navnet SPA, som skal kunne brukes på alle modeller fra en tenkt 2+2 coupé-modell til den helt nye XC90 som kommer i 2014.
Les test av Volvo V40 Cross Country: Forfengelighetens pris
Kutter sylindere
Volvo skal også begrense motorutvalget sitt til et minimum. Fra dagens noe uoversiktlige utvalg av fire-, fem- og åttesylindrede motorer, skal Volvo nå konsentrere seg om maksimalt fire sylindere. En diesel- og en bensinmotor på rundt to liter som ved hjelp av forskjellige former for turbo og i kombinasjon med elektrifisering skal yte fra 120 opptil 400 hestekrefter.
Volvos elbilprosjekt ser ut til å ligge på is, langt inne i kjølerommet, etter å ha vært hausset for et par år siden.
- Å kjøpe en elbil er som å kjøpe en bil med seks liters drivstofftank, vi mener plugin hybrider er fremtiden enn så lenge, sier Håkan Samuelsson til DN.
Se bildeserie av de nye modellene i DN Play. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.