- I høst utførte vi en liten undersøkelse på biler som stod hos merkeautorisert forhandler i Tyskland versus merkeautorisert forhandler i Norge. Stort sett var bilene 20-25 prosent billigere i Tyskland, sier Erling Stavheim til DN.no.

Han har siden august i år ledet den norske avdelingen av det gigantiske tyske biltorget Mobile. Statistikkene tyder også på at mange bilkjøpere mener det samme som Stavheim.

I oktober økte bruktimporten av biler inn til Norge med hele 32 prosent, og hittil i år er det i registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken registrert nesten 28.000 biler importert fra utlandet. Så langt er bruktimporten opp med 12,5 prosent i år, sammenlignet med samme tid i fjor. Riktignok er det mange kommersielle aktører som henter inn nyere bruktbiler, men også privatpersoner står for en stor del av tallene.

- Det som lønner seg mest er BMW, Mercedes, Porsche og Audi. Det er typisk norsk å kjøpe tysk fra Tyskland, sier Erling Stavheim til DN.no.

En av fordelene med å handle bil fra utlandet er at utvalget er ekstremt stort, så man finner biler og motoriseringer der utvalget er begrenset i Norge.

Lav Euro
Eurokursen ligger onsdag på omkring 7,33 kroner. Det er relativt lavt, og det er dermed god timing for å kjøpe i euroland.

Kronekursen er ventet å bli enda sterkere i forhold til Euroen i tiden fremover. SEB mener Euroen om ett års tid vil koste syv kroner blank.

Tar du deg bryet med å importere en bil selv, eller eventuelt får et firma til å gjøre det for deg, kan det være mye å spare.

- BMW er aller mest populært nå, men om vi skal kikke litt inn i krystallkulen, tror vi Mercedes kommer sterkt om noen år, sier Stavheim. Han mener det vil avhenge av om Mercedes kommer tilbake til kvaliteten de hadde før.

70 prosent av bilene som kjøpes til Norge via Mobile24.no er fra ett til tre år gamle. Det stemmer også godt med registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

 

Regelverk
Potensielle fallgruver i form et komplisert regelverk, er nok noe av grunnen til at folk kvier seg for å importere bil selv. Man må holde tungen rett i munnen, og det er en rekke ting å huske på.

Her kan du lese hvordan man rent praktisk importerer en bil til landet: <b>Slik blir du din egen bilimportør</b>

En rekke aktører tar på seg å utføre dette arbeidet mot et vederlag.

Ifølge Stavheim har deres egen importhjelpavdeling i løpet av ett år bistått omkring 400 personer med dette arbeidet. Litt avhengig av om du gjør noe av arbeidet selv, tar selskapet mellom 17.000 og 22.000 kroner for transport og importhjelp.

Garanti
Et annet argument mot å gjøre dette selv er spørsmål om garanti. Det er ikke til å stikke under en stol at nybilgarantien norske importører tilbyr, er den beste i hele Europa. Siden 2011 har de fleste norske bilimportørene fem år eller mer i nybilgaranti. Importerer man bil selv, har man som oftest bare fabrikkgarantien å lene seg til. Som regel er denne på to eller tre år.

Stavheim opplyser om at de fleste autoriserte utsalgene tilbyr forlenget garanti f.eks fra Audi utsalg er biler som er tidligere eid av Audi AG ansatte, eller har vært leiebiler, utstyrt med 5 års fabrikkgaranti/100 000 km. Mercedes tilbyr to års garanti på de fleste bruktbilene sine, BMW ett år utover fabrikkgaranti (EUROpluss) og Porsche fra ett til to år på bruktbiler.

Løsningen på dette kan være å kjøpe en utvidet forsikring når du importerer. Det er en rekke tilbydere av dette også. Forskjellige grader av dekning i tre år koster fra omkring 7.000 til 10.000 kroner.

- Kjøp bil fra autorisert forhandler, eller fra bilfabrikantens egne utsalg. Det er en fordel å ha med folk som har greie på det tyske bilmarkedet, spesielt hvis man beveger seg mot den uautoriserte delen, sier Stavheim,

Epler og pærer
Nå er det ikke alltid like lett å sammenligne bruktbiler, for de kan variere mye i utstyrsnivå. Spesielt for modeller fra de tyske merkene, hvor det her hjemme er vanlig å krysse av for kanskje 100.000 kroner i ekstrautstyrslisten.

Med forbehold om utstyrsforskjeller viser våre uoffisielle prissammenligninger at det kan være til dels mye penger å spare på å gjøre dette selv.

Stavheim minner om at kanskje spesielt innen bilhandel gjelder fremdeles den gamle regelen:

- Er det for godt til å være sant, så er det det.

Selv om det nok er mindre skepsis til utenlandsimporterte biler når bilen senere skal selges, må man regne med en noe lavere pris enn biler som i utgangspunktet var norsksolgte biler.



Norske avgifter:
111.000 kroner



Norske avgifter:
235.500 kroner



Norske avgifter:
475.000 kroner

*Transport til Norge må legges til de tyske prisene, samt eventuelt ekstra utstyr som for eksempel vinterhjul.

De ulike eksemplene kan varierer stort i utstyrsnivå, og gir bare en viss pekepinn på hva man kan spare.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.