Tesla girer opp sin utbygging av superladere i USA, og elbilister skal innen et år kunne kjøre gratis fra Los Angeles til New York, eller fra Montreal til Miami.
Tesla har tidligere lovet også å bygge ut denne ladeinfrastrukturen i det største markedet på bortebane: Norge.
Nå har Norsk Elbilforening på sine nettsider elbil.no avslørt lokasjonene på fire såkalte superchargers i Norge.
Les også: Snart kan du kjøre denne superbilen gratis i Norge
Her kommer de
Med en på Lillehammer og en på Dombås, vil strekningen Oslo-Trondheim være dekket. Google Maps anslår en drivstoffkostnad på disse 54 milene til omkring 700 kroner. Tesla har bedyret at lading via deres hurtigladere skal være gratis.
<br/> <small>Vis <a href="https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&amp;msid=203901551000407461472.0004ddfebb1632c9561b7&amp;ie=UTF8&amp;t=m&amp;ll=61.672162,9.939888&amp;spn=3.516444,1.625419&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Veibeskrivelse for elbil Oslo-Trondheim</a> i et større kart</small></p><p >Med en på Gol og en i Aurland er også strekningen Oslo-Bergen mulig å kjøre med elbil.</p><p > <iframe width="425" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&amp;msid=203901551000407461472.0004ddfec51ff0cdd3071&amp;hl=no&amp;ie=UTF8&amp;t=m&amp;ll=60.408624,8.037232&amp;spn=0.989368,5.430731&amp;output=embed"/> <br/> <small>Vis <a href="https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&amp;msid=203901551000407461472.0004ddfec51ff0cdd3071&amp;hl=no&amp;ie=UTF8&amp;t=m&amp;ll=60.408624,8.037232&amp;spn=0.989368,5.430731&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Veibeskrivelse for elbil Oslo-Bergen</a> i et større kart</small></p><p >Opplysningene stammer fra offentlige søknader om bygging av ladestasjoner. Blant annet er det inngått avtale om hurtiglader på Nyheim utenfor Aurland, samt på Strandtorget i Lillehammer. Men også en søknad for Tyinkrysset ved E16 på Filefjell. Også på Dombås blir det ganske sikkert en ladestasjon. Det er bare Tesla selv som ikke bekrefter dette.</p><p ><b>Ikke helt feil</b><br/> - Dette er ikke noe vi melder offisielt ennå, men det er ikke helt feil, sier Esben Pedersen i Tesla, da DN.no spør om sannhetsgehalten i spekulasjonene om hvor superladerne i Norge kommer.</p><p >Kommunikasjonssjef Pedersen er overrasket over hvor lett det har vært å få godkjennelse i Norge til disse laderne.</p><p >- Det har vært overraskende enkelt. Det er mye vanskeligere i Sverige, for eksempel, sier Pedersen.</p><p ><b>Halvert ladetid</b><br/> Teslas superladere i USA skal oppgraderes til 120 kW. Det betyr at en hurtigladetid på litt over 20 minutter, gir deg tre timers kjøring. Det er omkring en halvering av opprinnelig ladetid.</p><p >Tesla Model S har med største batteripakke en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer. Selv med minste batteripakke på 60 kWt er rekkevidden oppgitt til 370 kilometer, noe som bør gjøre både turen vest- og nordover mulig selv om du velger å spare de 60.000 kronene ekstra batteripakken på 85 kWt koster.</p><p >I California drives laderne av solenergi, dette blir neppe like aktuelt i Norge. Både med hensyn til det klimamessige, og ettersom vi i Norge har vannkraft.</p><p >Når dette er operativt, er ennå uklart, men Tesla har sagt at laderne skal kunne brukes så fort deres biler leveres i Norge.</p><p >- Vi har en målsetting om at man neste sommer kan kjøre elbil fra Trondheim til Roma, sier Pedersen til DN.no.</p><p > <span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_268437" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="268437" align="center" version="e"> </span></p><p > <b>Les også: <relation source="escenic-migration" sourceid="2609529" ><field name="title">Teslas super-elbil på svartebørs</field></relation> </b></p><p > <b> <relation source="escenic-migration" sourceid="2548197" ><field name="title">Slik skal Tesla revolusjonere bilindustrien</field></relation> </b></p></field><field name="w8deskable">true</field><field name="w8payment"><value>default</value></field><field name="dncommentsenabled">false</field><field name="isopinionarticle">false</field><field name="showarticlefooterbyline">false</field></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.