Den umettelige etterspørselen etter luksusbiler i Kina har skapt et skyggemarked for import av europeiske toppmodeller fra USA.
Tredobling
Nå vil amerikanske myndigheter og bilprodusentene ha slutt på at amerikanske kremmere i mange tilfeller tredobler pengene sine etter å ha eiet en splitter ny Mercedes, BMW eller Range Rover i kun timer, skriver New York Times onsdag.
Forretningsmannen Michael A. Downs i Florida har de siste tre årene rekruttert folk over hele USA til kjøpe biler, som ender opp med å bli eksportert til Kina. Han reagerer sterkt på at amerikanske myndigheter nå går aggressivt til verks for å stoppe praksisen.
- Vi utnytter en helt legitim arbitrasje-situasjon, sier Downs til New York Times.
35.000 biler
Amerikanske myndigheter mistenker imidlertid at personer som Downs bryter både tollreglene og fører bilprodusentene, som prøver å kontrollere salg til nasjonale forhandlere og land, bak lyset.
Det ledet ifjor til at føderale påtalemyndigheter, etterretningstjenesten og Homeland Security slo ned på gråmarkedet, som angivelig er ansvarlig for å eksportere 35.000 luksusbiler fra USA til Kina årlig, ifølge NYT.
Påtalemyndighetene i stater som New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Texas og South Carolina har gått rettens vei for å stoppe virksomheten. Samtidig er flere aktørers bankkonti frosset og hundrevis av biler beslaglagt. Flere av dem stod klare til å bli fraktet ut fra havner i Newark, Staten Island og Long Beach, California.
- Svindel
Amerikanske myndigheter har også beordret biler som har vært på vei til Kina med skip, om å gjøre vendereis.
- Det vi har funnet er en svindel, og folk som er ute etter å tjene noen raske penger, sier statsadvokat John P. Kacavas i New Hampshire, som la frem den første siktelsen.
Mens bilprodusenter som BMW og Mercedes mener praksisen "frarøver" amerikanerne tilgang til populære bilmodeller og applauderer myndighetenes tiltak, stilles det spørsmål ved om myndighetene har juridisk adgang til å slå ned på praksisen.
Bruker stråmenn
I de fleste tilfeller går også myndighetene etter selskaper som har brukt stråmenn til å kjøpe bilene for seg. Disse blir typisk betalt noen hundre dollar for vise seg hos forhandlerne med et betalingsvis, og får med seg biler som raskt blir solgt videre.
Myndighetene mener at bruken av stråmenn er bedragersk, og etterforsker også hvorvidt selgere ved enkelte luksusbilforhandlere har mottatt penger for å selge biler til kjøpere som de vet skal eksporteres.
I Florida har Michael Downs saksøkt amerikanske myndigheter og bedt retten erklære at virksomheten hans er lovlig. Det skjedde kort tid etter at etterretningstjenesten Secret Service tok beslag i en Mercedes-Benz GL350 og en Range Rover som to av hans medarbeidere hadde kjøpt i North Carolina. Myndighetene har også prøvd å fryse hans bankkonti.
- Vi ønsker at dette resulterer i en kjennelse, fordi det er ingen spesifikk lov som sier at det vi gjør er ulovlig. Vi vil ha aksept eller en dommer til å avvise vår forretningsmodell, sier Downs til New York Times.
Les også:
Kristoffer Stensruds beste aksjekjøp noensinne
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.