DN.no har de siste dagene fått en rekke tips fra lesere som har sett kamuflerte biler på veiene rundt Oslo.
Det er åpenbart BMW som tester sine nye i-modeller på norske veier. Hvor "hemmelig" BMW egentlig vil holde bilene, kan man jo spørre seg om. Kamuflasjelakken er ikke akkurat diskret, og testingen har definitivt ikke funnet sted i nattens mulm og mørke.
Bildet i toppen av denne saken viser BMW i8 på E6 på vei sørover, antakelig i det den forlater landet tidlig i forrige uke. Tidligere samme dag ble sportshybriden fra BMW observert på vei inn til Oslo på E18. Nederst i saken ligger et bilde som ble tatt av en leser i Oslo sentrum mandag forrige uke.
Les også: Her er den "norske" BMW-en
Ladbar sportsbil
i8 er en ladbar hybrid som kombinerer en elektrisk motor på 129 hestekrefter som driver forhjulene, med en tresylindret bensinmotor på 220 hestekrefter, som driver bakhjulene. Samlet sett gir det sportslige ytelser. Null til 100 km/t skal gå unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Bilen skal kunne kjøre på ren elektrisitet i inntil 35 kilometer, etter to timers lading.
Konseptbilen har et foreløpig forbruk som er oppgitt til 0,27 liter på milen. Kjøreegenskapene skal være sikret ved at batteriene er plassert lavt i bilen, samt en vektfordeling på 50 prosent foran og 50 prosent bak.
Det første konseptet som banet vei til i8 var BMW Vision EfficientDynamics som ble avduket i Frankfurt i 2009. To år senere kom første i8 Concept på samme bilutstilling.
Elbil først
Første i-modell som kommer på markedet er den lille elektriske i3. Hittil har vi kun sett flere versjoner av bilen på konseptstadiet. Bildet nederst i denne saken viser at bilen i hvert fall ikke får glassdører som på konseptbilen. I tillegg blir den tydeligvis femdørs, som den første konseptbilen vi så allerede for to år siden i Frankfurt.
i3 kommer i salg i november, og den norske importøren håper å selge 1000 biler til neste år.
Les også: Med denne bilen skal BMW kuppe norske elbilister
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.