Volvo V70 er en stor bil med masse plass som er skapt for å frakte både mennesker og ting. Nå finnes den med en mikroskopisk motor som gir en hyggelig prislapp. Er det krefter nok til denne bilen?
Tja...
Den lille motoren er på 1,6 liter og yter 109 hestekrefter. Den er hentet fra det franske PSA-konsernet og benyttes i en rekke andre modeller, både hos Volvo og hos Pegueot og Citroën selv.
Og motoren jobber imponerende bra. Man har på langt nær et kontinuerlig kraftoverskudd, men de 240 newtonmeterne kommer ved 1750 omdreininger, og det hele er ikke så håpløst som det kan virke som. Det beste med denne motoren i forhold til andre dieselmotorer i V70 er at den er langt mer harmonisk og stillegående.
For å få frem kreftene i bilen, må girspaken brukes en del mer enn på de større motorene i V70. Men det kan være at dette skyldes vel så mye den høye utvekslingen i den femtrinns girkassen, som at motoren er for liten.
Høy girutveksling
For å få bilen gjerrigere har Volvo økt utvekslingen, slik at man nær sagt ikke har bruk for femtegiret før det uansett går for fort her i landet. I tillegg må man regne med å gire ned et hakk eller to om man skal kjøre forbi. Spesielt om man bruker bilen til det den er bygget for, med masse bagasje og passasjerer, så blir det noe knapt.
Girkassen i seg selv er presis og fin, så at den må brukes litt mer enn ønskelig blir allikevel ikke så anstrengende. På veien ligger bilen godt, siden det ikke er noe forsøk på å fremstå som noe sportslig, gjør det heller ikke noe at styringen ikke er den mest direkte, men den gir fine tilbakemeldinger og gjør at Volvoen oppfører seg eksemplarisk i alle situasjoner.
Super komfort
Og selv om motorytelsen kunne vært bedre, har bilen mange andre egenskaper som virker tilgivende. Til daglig frakt, og alene i bilen er det ikke mye å klage på. Volvo er som vanlig gode på sittekomfort, og interiøret er vakkert og funksjonelt. Å sitte flere timer bak rattet er ikke noe problem i det hele tatt. Både baksetet og passasjersetet foran er også upåklagelige steder å befinne seg.
I baksetet får både barn og voksne stor plass å boltre seg på. Tre barneseter burde ikke være noe problem i denne bilen.
Budsjett-Volvo
Fra omkring 350.000 kroner får man altså en så stor bil som V70, med fabelaktig komfort og langturegenskaper av ypperste klasse. Da må man heller finne seg i å måtte gire litt ekstra, og heller stå over de mest aggressive forbikjøringene.
Skal man opp et hakk blant Volvo-motorene får man V70 med toliters dieselmotor på 136 hestekrefter til 56.000 kroner ekstra. Noe den ikke er verd, etter vår mening. Dermed fremstår V70 DRIVe som et billig innsteg i den på mange måter herlige herregårdsvognverdenen til Volvo.
Konklusjon:Noe undermotorisert, men en komfortmester som kan by på solide Volvo-egenskaper.
PS: Volvo V70 DRIVe endte på andreplass i DNs firmabiltest 2009.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.