Det er en regnfull høstdag i grålysningen.
Ute ved en øde landevei like utenfor Oslo møtes 16 personer. Alle utstyrt med hver sin bil.
Det ligger til rette for en duell der alle skal kjempe mot alle. Og alle har ett felles mål - som er gjensidig utelukkende og som vil gå på bekostning av de andre. Kun én vil stå seirende tilbake.
<b>Suverene salgsvinnere</b>
Firmabilene krymper
Stemningen er likevel overraskende lett.
– Hva er det? Er det et utrykningskjøretøy fra Statens vegvesen, undrer Mercedes-sjef Johnny Danielsen i det Stian Thrane svinger inn på parkeringsplassen med sin orange Subaru XV.
– Og det der? En brannbil? Man vokner i alle fall når man ser den der, sier Subaru-Thrane, og peker i retning Danielsens knallrøde Mercedes.
En høy, mørk serievinner
For 17. gang møtes bilbransjen i DNs regi til en uformell kåring av hverandres biler. Den bilen som har vunnet flest ganger er Audi A4. Men et slikt rulleblad imponerer ikke alle av den grunn.
– Audi A4 er som å møte en høy, mørk mann i en bar. Du vet hva du får og det er ganske forutsigbart, sier Hélène Formo fra Opel.
– Dette er noe du opplever ofte?
– Njaei. Men som sagt, du vet hva du får, og det er ikke spesielt spennende, fremholder Formo, som selv stiller med det som er lengst unna høy og mørk i testen, nemlig den helt nye mini-suv’en Opel Mokka.
– Den ser litt stutt-tjukk ut, mener Fords Petter Johannesen, som selv stiller med testens minste motor på bare tre sylindre.
– Men for en fin lyd, da, konstaterer BMWs Kjetil Myhre i det han drar opp fullt turtall på Ford’en.
Nestenulykken
– Er det noe brukerstøtte her? Hvordan slår jeg av brekket, spør Morten Scheel fra Volvo. Han prøver å komme seg løs med en Hyundai. Helene Formo prøver samme bil etterpå, og har det samme problemet.
– Her må det være noe feil, konstaterer hun og går ut av bilen.
– Oi, oi, oi! Den triller, roper Formo. Hyundai’en ruller i retning av en parkert Skoda og et par jurymedlemmer, men Formo rekker akkurat å stupe inn bak rattet og trå på bremsen.
– Puh! Det vær nære på, puster Helene Formo ut.
Gatebilkriteriene
Stian Gihle fra Peugeot savner noen kriteiriene på biltesten.
– Vi skulle hatt med sladding og felgstørrelse. En bil bør jo minst ha 19-tommers felger, hevder Gihle - helt til han husker hvilket merke han selv representerer.
– Forhjulstrekk er jo selvfølgelig best. Best for kunden og best å kjøre med. Bakhjulsdrift er jo livsfarlig, konstaterer han.
– Er forhjulstrekk artigst også?
– Ja. Definitivt. sier Gihle, før han setter seg i testens eneste bakhjulsdrevne bil, nemlig BMW 320.
– For en bil! Denne går det an å slædde skikkelig med, smiler en oppglødd Gihle etter å ha svidd av litt vinterdekkgummi med BMW’n.
Stort sprik
Bilimportørene har fått frie hender til å stille med hvilken bil de selv vil i prisintervallet mellom 350.000 og 450.000 kroner.
– Vi greide ikke å stille med dyrere bil, skryter Stian Gihle, som har sprengt den nedre delen av skalaen. Ellers er testobjektene alt fra mindre kompaktbiler til den helt nye syvseters Mitsubishi Outlander, en bil som har solgt i bøtter og spann i Norge. Men i motsetning til det norske folk, som ikke kan få nok av suv’er, er juryen svært kritisk mot de høyreiste firehjulstrekkerne.
– Hva var dette? Jeg følte det var som å kjøre rundt i et badekar, sier Morten Brusletto fra Hyundai etter å ha parkert en av Norges mest solgte suv’er, nemlig Mitsubishi Outlander.
– Men i rettferdighetens navn - jeg tror det var litt myke vinterdekk på denne, korrigerer Brusletto.
– Det er litt forskjell å gå fra en BMW 3-serie hvor man sitter bare noen centimeter over bakken til en høy suv med firehjulstrekk. De er ikke helt sammenlignbare, konstaterer Rune Gjerstad fra nettopp Mitsubishi.
– Vi skulle hatt en vintertest, vet du, fastslår Gjerstad.
Juryens dom:
Poengsummene er delt på antallet representanter med stemmerett og ganget med ti.
<b>Suverene salgsvinnere</b>
Firmabilene krymper