Siden 1985 har det eksistert en sagnsomsnust modell med eventyrlige egenskaper. BMW M5 var verdens raskeste sedan da den kom for snart 30 år siden.

En lang historie
Nå er femte generasjon på plass, og under panseret er V10-motoren fra forrige generasjon slanket ned til en V8. Men den har definitivt ikke blitt noe tammere av den grunn. Motoren på 4,4 liter yter ved hjelp av turboer hele 560 hestekrefter.

Det bringer bilen opp i 100 km/t fra stillstand på kun 4,4 sekunder.

Se video og hør lyden ved å klikke på bildet i toppen av saken!

Overvektig
Selv om M5 nå inntar mindre føde enn noen gang, har den blitt tung. Vekten er dessverre på nesten to tonn, men dette kamufleres greit under kjøring. På norske landeveier merkes det ikke stort til at bilen i realiteten er en tjukkas.

Skal man kjøre på heftigste vis, finnes det to "M"-knapper på rattet. Disse programmeres på forhånd, og med "M2"-knappen inne, kobles det meste over i sport, og man får ansvar for å holde bilen på veien selv.

Store bilder:

Diskret, men sint
Det kan være lurt å være forsiktig med gasspådraget med bilen i slik modus, for hestekreftene har ikke noe problemer med å røske bakhjulene løs fra underlaget. Fete powerslides er noe norske lovhåndhevere ikke ser så blidt på. Selv om du kjører premium premiumbil.

BMW M5 lever definitivt opp til sitt rykte, som en diskret, men likefullt illsint superbil.

Her er tipunktssjekken fra DNs prøvekjøring av M5 i Spania i fjor høst.

Les flere biltester her.

Her kan du lese test av en noe billigere og mer folkelig ny BMW: Kompakt-eneren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.