I første halvår var Stavanger-hotellenes losjiinntekt per tilgjengelige rom mer enn halvert sammenlignet med samme periode i 2014.
Mens Oslo (inkludert Fornebu) på topp hadde et hotellrombelegg på 64,9 prosent i årets seks første måneder, lå Stavanger (inkludert Sola, Sandnes og Jæren) helt på bunnen med et belegg på 43 prosent.
Hotellbelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom. Det viser helt ferske tall fra Benchmarking Alliance og Wiederstrøm Hotel Consulting.
Tallene viser en nedgang i nøkkeltallet revpar på nær 30 prosent så langt i år i Stavanger. Revpar i denne sammenhengen er losjiinntekt per tilgjengelige rom. Sammenligner man med 2014-perioden, er nedgangen mer enn halvert.
Kraftig nedgang
- Antall solgte rom i Stavanger-området er ned 8,3 prosent, samtidig som antall rom i markedet har økt med 8,8 prosent. Prisene i området har blitt senket med 15,6 prosent sammenlignet med fjorårsperioden, sier Peter Wiederstrøm i hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Hotel Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.
Han bekrefter at nedgangen i revpar i Stavanger har vært kraftig:
- Ja, vi ser at revpar har gått ned med 28,9 prosent sammenlignet med første halvår ifjor, så det er et bratt fall. Men det er viktig å huske på at hotellene i Stavanger-området var gjennom en lang «gullalder» i forkant. Ting kan snu relativt fort, men kapasitetsøkningene gjør det vanskelig, sier han til DN.
Tross topp-plassering totalt hadde Oslo ingen dager med 100 prosent belegg, men området hadde 20 dager med belegg over 90 prosent, hvorav 10 var i juni. Tirsdag var i snitt den best belagte dagen, mens det var lavest belegg på søndager.
Stavanger-området måtte derimot tåle hele 32 dager med rombelegg under 25 prosent.
Tallene er basert på innrapportering fra deltakende hoteller.
- Tror bunnen er nådd
Petter A. Stordalens hotellkjede Nordic Choice har satset tungt i Stavanger-regionen og har blant annet åpnet tre nye hoteller siden oljeprisfallet startet. Det siste, Quality Pond, åpnet med 184 rom på Forus i april.
Konsernsjef Torgeir Silseth i Nordic Choice sa til DN i midten av juni at de «biter seg fast i tapetet».
- Jeg tror vi har sett det verste, sa han.
- Det er tegn til at det stabiliserer seg nå. Vi er forberedt på å operere på dette nivået frem til det snur. Jeg tror ikke vi får noen ny boom og får tilbake til de gode gamle tidene de neste 12 til 24 månedene, men vi tror bunnen er nådd, sa han: Hotellinntektene halvert (DN +)
Følg markedet på DN Investor
Les mer på DN.no:
- Plutselig er sluttpakken brukt opp. Da kommer sjokket
Handleglade kinesere på luksusjakt (DN+)
Airbnb i Norge: - Folk lurer på om det lønner seg å leie ut på fulltid
Anbefalt av DNtv:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.