Oppdatering: Hovedredningssentralen avslutter redningsaksjonen, opplyses det på Twitter. Alle de 13 som var ombord antas omkommet.
11 av dem var nordmenn, mens én var brite og én av dem italiener.
Det er bekreftet av 11 er funnet omkomne. De to siste er ikke bekreftet funnet.
Både dykkere og letemannskaper på land deltar fortsatt i søket, opplyser NTB.
Deler av mannskapet arbeider med å komme seg inn i helikoptervraket.
Ifølge NTB planlegges det nå å heve den delen av helikopterskroget som befinner seg på 6-7 meters dyp.
Ifølge hovedredningssentralen i Sør-Norge ble rotoren funnet på land, 200 til 300 meter fra helikopterkroppen.
- Ingen tegn til overlevende
Statoils pressekontakt Ola Anders Skauby kan ikke si noe om de som er funnet omkommet.
- Vi legger ut vår informasjon fortløpende på Statoil.com etterhvert som vi kan bekrefte noe, sier han til Dagens Næringsliv.
Statoil har så langt ikke bekreftet at det er funnet omkomne etter ulykken.
- Så langt er det ingen tegn på overlevende, sier informasjonsansvarlig Anders Bang Andersen i Hovedredningssentralen.
Han opplyser at rotoren er funnet på land og at helikopteret ligger på seks til syv meters dyp.
- Krevende forhold
Kjetil Øyri er innsatsleder på ulykkesstedet.
- Dette er et redningsarbeid som vil ta tid. Det er krevende forhold. Vi leter både på sjø og land.
- Det jobbes med å lokalisere vrak og savnede, sier Øyri.
Klokken 14.30 var det fortsatt full innsats på redningsstedet.
Det går ambulanser frem og tilbake fra ulykkesstedet, opplyser DNs reporter.
En dykkerskole leter etter overlevende.
Mange ressurser
Forsvaret meldte rundt klokken 13.30 at de bistår med KNM Otto Sverdrup og 2 stridsbåt 90 med fire dykkere i forbindelse med helikopterulykke. Kystvaktskipet Tor er på vei til ulykkesstedet.
Statoil opplyser at konserndirektør Margareth Øvrum er på plass på pårørendesenteret.
Prester fra Sjømannskirken er allerede på plass ved heliporten på Flesland, opplyser biskop Halvor i Bjørgvin bispedømme på Twitter.
Statsminister Erna Solberg har twitret følgende om ulykken:
Kjente girboksproblemer
Hovedredningssentralen mottok en telefon som meldte om helkopterstyrt klokken 12.01. Det var et helikopter av typen EC225 fra franske Airbus som styrtet utenfor Turøy ved Bergen. Det er tidligere rapportert om problemer med girboksen på helikoptertypen. Rotoren ble funnet på land ved Turøy, mens helikopterskroget ble funnet på seks til syv meters dyp.
- Vi jobber nå for fullt med å få oversikt over situasjonen Det vi kan si er at det var 13 ombord og helikopteret kom fra Gullfaks B. Vi har etablert en berdedskapsorganisasjon i Bergen og Stavanger. Vi vil ha snart et pårørendesenter i Bergens-området. I mellomtiden kan pårørende ringe 800 500 20, sier pressetalsmann Morten Eek i Statoil. Eek kan ikke gi ytterligere opplysninger om hvilke selskaper de 13 ombord kom fra.
Måtte landet på sjøen
I 2012 var det en hendelse med et tilsvarende helikopter på britisk side av Nordsjøen hvor helikopteret måte foreta en kontrollert nødlanding til havs. Årsaken var at girboksen på helikoptere opplevde tap av oljetrykket, skriver ADS Advance. Alle de 12 passasjerene og de to pilotene kom uskadet fra hendelsen. Helikopeteret ble senere hentet opp fra havbunnen.
I etterkant av hendelsen på britisk sokkel ble det oppfordet til at selskaper som har EC225 og AS332L2 Eurocopter Super Puma sørger for grundige inspeksjoner av disse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.