Få folk til å kose seg på jobb, gi oppgaver de mestrer og sørg for at du som leder gjør jobben din.
Dét ser ut til å være oppskriften på lav turnover, ifølge en ny undersøkelse fra Finn.
- Lønn er viktig, og viktigere for menn enn kvinner, men andre faktorer spiller en langt større rolle når det gjelder å holde på talentene, sier Pedro Thormodsen, som er produktdirektør for Finns jobbsider.
- Vi kjenner til flere eksempler på at ansatte har vært villige til å gå ned i lønn for å beholde jobben. Se bare på SAS. Der må de ansatte tåle kraftige lønnskutt, men det er ikke så mange som har sluttet likevel. Dette er et klart eksempel på at arbeidsmiljø og tilhørighet til en kultur er viktigere enn hva man får betalt for arbeidet, mener Thormodsen.
Lidenskapen ble jobb
Morten Guntveit (25) var i to år finansrådgiver for Eiendomsfinans der han jobbet innenfor finansiering av boliglån for storbanker som DnB, Nordea og BN Bank. Så byttet han jobb. I dag er han salgssjef for Land Rover og Range Rover hos Sandven AS i Bergen.
- For meg som er lidenskapelig opptatt av bil er jo dette den absolutte drømmejobben! slår han fast.
Godt miljø, relevante arbeidsoppgaver og mulighet for faglig utvikling scorer høyt på listen over det som har mest betydning for om man vil fortsette hos den arbeidsgiveren man har i dag.
Her er hele listen:
1) Miljøet blant kolleger
2) Arbeidsoppgaver som jeg mestrer
3) Relevante arbeidsoppgaver i forhold til mine kvalifikasjoner
4) Hvordan nærmeste overordnede utøver lederskap
5) Mulighet for faglig utvikling/vekst
6) Sikkerhet/trygghet i forhold til fremtidig nedbemanning
7) Lønn
8) Hvordan toppleder utøver lederskap
9) Arbeidsstedets beliggenhet i forhold til bolig
10) Virksomhetens renommé/rykte
11) Muligheter for forfremmelse/karriere
12) Andre goder (f.eks. fri mobil, avis, firmabil etc)
13) Virksomhetens størrelse
(Kilde: Finn.no)
- Det blir feil å si at lønn og status ikke har betydning, men det er andre faktorer som er viktigere. Samtidig må vi huske på at de spurte representerer et bredt spekter av arbeidsstokken. Det er forskjeller mellom ulike stillingsnivåer, sektorer og kjønn. Det er vel også sannsynlig at den enkeltes utdannings- og ambisjonsnivå påvirker svarene, sier Thormodsen.
Mellomledere krever mer av sjefen
Mellomledere med personalansvar er for eksempel mer opptatt av lønn, goder og forfremmelser enn ansatte uten et slikt ansvar. Mellomledere setter dessuten høyere krav til god ledelse.
Ansatte i privat sektor ser ut til å sette mer pris på penger, materielle goder, status og virksomhetens rykte enn personer i offentlig sektor.
Også for Morten Guntveit spiller lønnen en vesentlig rolle, men han synes det er viktigere å glede seg til å gå på jobb hver dag enn å "tjene drøssevis med penger".
- Du kan tjene masse penger, men hvis du ikke trives i jobben, betyr det ingenting, for da lykkes du ikke uansett, forklarer han.
- Trives du ikke i jobben, så klarer du rett og slett ikke å tjene mye penger, for da har du ikke den inspirasjonen som skal til. For meg er arbeidsmiljøet kjempeviktig, vi blir som en liten familie her. Denne jobben er en "passion" - jeg tror jeg kommer til å bli her lenge. Nå jobber jeg med det jeg brenner for, samtidig får jeg anledning til å bygge nettverk, jeg blir kjent med mange nye mennesker og føler at jeg blir satt pris på. Det er ikke bare snakk om å selge biler, sier 25-åringen.
Vil at arbeidsplassen vår skal gå bra
Gisle Hellsten, leder på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo, har også et soleklart inntrykk av at trivsel, interessante arbeidsoppgaver og mulighet for faglig utvikling er gull verdt for å holde turnoveren nede.
- Samtidig er det slik at mange nordmenn har en sterk lojalitet til den bedriften de jobber for og de produktene eller tjenestene de selger. Det er ikke bare slik at vi bare går på jobb klokken 08 og går hjem klokken 16. Vi er stolte av arbeidsplassen vår og vil at den skal gå bra. Og siden vi bor i et land uten sterke hierarkier, er det også viktig for oss å ha en god sjef, sier Hellsten.
- Som oftest er vi på fornavn med sjefen vår og da blir det ekstra ille hvis man har en dårlig relasjon til vedkommende. Vi behøver ikke å være kompis med alle vi jobber sammen med, men vi vil ha en hyggelig atmosfære på jobb, forklarer han.
Les også: Boom i online-jobbing - og dette er bare starten
Slik unngår kvinnelige sjefer «bitch»-stempelet
- Jobb 25 timer i uken - til du fyller 80
- Professorer må ledes på en annen måte (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.