Hvor mye frustrasjon, tid og penger kan spares i fremtiden hvis Norge tar i bruk teknologi for å olje samfunnsmaskineriet?

Dagensit.no utlyste i juni en konkurranse om å gjøre Norge smartere ved hjelp av it. Engasjementet for dette er stort blant høstens velgere og hele 90 planer kom inn. Nå er de smarteste kåret.

At det er behov for slike planer etter valget ble tindrende klart på fredag. I IKT-Norges debatt, som egentlig skulle handle om it, snakket representantene nemlig mest om vindmøller og skatt – og lite om it. Flere av det politiske partiene etterlyste da også råd om hva it-politikk bør handle om.

Etter debatten ble prisene utdelt – og alle partiene fikk hver sin kopi av de tre vinnerplanene.

Se video fra prisutdelingen:

Løsningen på en hodepine
Vinnerforslaget er en løsning på en skikkelig hodepine for det offentlige – nemlig hvordan folk skal kunne legitimere seg på nett. I dag halter nettjenestene til hele offentlig sektor fordi brukerne ikke har noen god nett-ID, og prosjektet for å få dette i havn har vært under veis i minst seks år.

Systemet skal samtidig kunne brukes i forbindelse med betaling og som billetter - på en sikker, raskt og brukervennlig måte.

Løsningen, som ble foreslått av Viktoria Erngard, er å la mobilens sim-kort ta seg av den sikre identiteten, og kombinere dette med Near Field Communication (NFC) en teknologi for berøringsfri kommunikasjon over svært korte avstander.

Systemet vil gjøre livet enklere for mange, tror Erngard – som tror dette blant annet vil bli bedre enn de nye elektroniske billettene som man har brukt 600 millioner på å utvikle for offentlig transport i Oslo.

- Disse billettene sier ikke ifra når du må fylle på og du må fremdeles til en automat for påfyll. Med billett på mobilen vil du kunne endre og oppgradere når som helst og hvor som helst, sier en glad vinner til Dagensit.no.

Det éne passordet du husker
Hun mener de samme mekanismene kan brukes til offentlige tjenester på nett – og i stadig flere nettbanker. Telenor har allerede en løsning der BankID brukes til innlogging i nettbank via mobilen.

- Vi håper det vil brukes til offentlige sider også. Mange av dem besøker du ikke så ofte så det er lett å glemme passordet. Men nettbankpassordet bruker du to ganger i uken, sier hun, og mener dette kan gi ett passord på internett med god sikkerhet.

Erngard har god kunnskap om temaet, ettersom hun jobber med temaet i Telenor.

Tøff konkurranse
Konkurransen var tøff, og Erngards forslag fikk hard konkurranse.  

- Mange av forslagene har vært veldig godt beskrevet og har holdt virkelig høy standard, samtidig som innovasjonshøyden har vært stor. Noen forslag har vært dårligere beskrevet, men hvor ideene har vært svært spennende, heter det i begrunnelsen som nå foreligger.

Telenor har vært en pioner på arbeidet med å få elektroniske ID-løsninger inn på mobilen, og lanserte nylig en løsning der man kan bruke BankID på mobilen, slik at man ikke lenger trenger noen egen kodekalkulator i nettbanken.

Disse løsningene ønsker man å utvide med NFC og flere funksjoner. Erngard er imidlertid klar på at dette ikke kan bli en ren Telenor-tjeneste, der man må være abonnement for å kunne bruke elektronisk bussbillett. Netcom og de andre er velkomne, og man jobber med å få tjenestetilbydere i Telenors nett opp på BankID- forteller hun.

Se video fra prisutdelingen:

Betaling, Billetter og nøkkler sikkert på Sim-kortet

Sendt inn av Viktoria Erngard, som jobber i Telenor

Mobiltelefonen har i løpet av sin relativt korte levetid endret måten vi kommuniserer på. Telenor har flere prosjekt som ser på hvordan mobilen kan gjøre Norge enda smartere, og ett av dem forventes virkelig å forenkle folks hverdag. Det dreier seg om nærfeltsteknologi (NFC Near Field Communication).

Gjennom NFC kommuniserer mobilen med den fysiske verden i dens umiddelbare nærhet. Sammen med nyvinninger innenfor SIM-teknologien åpner dette for at man kan legge kredittkredittkort, billetter, nøkler, ID-kort, resepter og helsedata sikkert i telefonen. På en rask og effektiv måte vil man da kunne bruke mobilen til en rekke gjøremål, som å betale i butikk, åpne dører, validere bussbilletter, legitimere seg og hente medisiner.

Denne typen teknologi i mobiltelefoner er kun i liten grad tatt i bruk i vårt land eller i utlandet. Dette har Telenor tatt tak i. Norge har lenge vært et foregangsland innenfor mobiltjenester og vi har her en spennende mulighet til å bli det innenfor et nytt område.

Liten brikke, mange gevinster

Gevinstene av å satse på dette er mange. Det vil bli raskere å bruke kontaktløse kreditkort, billetter og nøkler enn de løsningene vi har i dag. Det vil også kunne bli rimeligere og mer effektivt å distribuere kort, nøkler og liknende. De nye tjenestene vil gi flere funksjoner og de vil være svært enkle å bruke. La oss se på et par eksempler.

Betaling

Betaling med bankkort vil bli raskere når det gjøres kontaktløst. Undersøkelser har vist at slik betaling gir mindre kø, mer fornøyde kunder og høyere omsetning i detaljhandelen, spesielt i kiosker, hurtigmatsrestauranter og lignende. Brukervennlig er det også. I stedet for å dra et kort i en leser fører man telefonen borttil betalingsterminalen, det sier pip, og så har man betalt. Dersom beløpet er stort, taster man PIN-kode.

Distribusjonen av bankkortene vil også bli sikrere og mer effektiv. I dag sendes de fleste kort i posten, og det tar uker før mottakerne får dem og tilhørende kode. Med bankkort i mobilen kan disse distribueres over sikre linjer til SIM i løpet av minutter.

Bankkort i mobilen vil også få flere funksjoner, som å vise saldo eller siste transaksjoner og ha mulighet til å øke kredittgrensen.

Andre tjenester - billetter

Tilsvarende effekter vil man kunne se på andre områder som billetter, nøkler og resepter. Billetter til offentlig transport kan enkelt kjøpes med mobilen og deretter lagres i SIM uten at man trenger å benytte en billettautomat eller oppsøke en kiosk. Dette er både praktisk for den reisende og besparende for reiseselskapet. Undersøkelser indikerer også at færre sniker på trikken når billettene blir lett tilgjengelig. Dette kan sikre større inntekter for det offentlige som ofte driver transportselskapene.

Med billetten i mobilen vil man enkelt kunne se hvor mange klipp man har igjen, når månedskortet går ut. Man vil også kunne få tilbud om enkelt å kunne fylle på klippekortet med en sms når man bruker siste billett.

De nye SIM-kortene vil også gi miljøgevinster. Mange av de fysiske plastkortene som vi har i dag er laget av PVC og andre materialer som ikke er bra for miljøet. Ved i stedet å legge virtuelle kort på SIM reduserer man bruk av miljøgifter. Elektronisk distribusjon av kort over mobilnettet er i tillegg mer miljøvennlig enn tradisjonell distribusjon via post. Elektroniske billetter, kvitteringer og liknende vil også gi mindre forbruk av papir og mindre forsøpling der folk ferdes.

De nye løsningene har like god, om ikke bedre sikkerhet enn dagens løsninger. SIM-kortet, hvor kortene lagres, er et sikkert lagringsmedium og har mye til felles med de nye kredittkortene med chip. Transportkanalen ned til kortet har ende-til-ende-sikkerhet så ingen kan plukke opp hva som blir oversendt. Dersom man mister mobilen, vil man kunne sende en melding til de kortene som ligger der om at de skal slette seg selv. I tillegg viser undersøkelser at det tar langt kortere tid før man oppdager at man har mistet mobilen enn at man har mistet lommeboken. Det gir tyvene mindre tid til å misbruke kortene. Man vil også kunne legge inn en PIN-kode for å få tilgang til sensitive tjenester.

Telenor har gjennomført to utprøvinger, en med kontaktløse billetter i Tromsø i samarbeid med bl.a. Cominor og Fara samt en med kontaktløs betaling i samarbeid med bl.a. DnB NOR og MasterCard. Til høsten og vinteren planlegges det en utvidelse av sistnevnte i Oslo-området. Da vil vanlige brukere for første gang i Norge få muligheten til å prøve dette ut i en større test.

Dersom Norge kommer raskt på banen på dette området, kan vi etablere industri og bli et foregangsland. Løsningene bør ha stort potensial også i andre land og dette kan bli en fremtidig eksportvare.

Samhandling trengs

Forretningsmodellene må tilpasses slik at alle aktørene (f eks mobiloperatører, telefonprodusenter, banker, kredittkortselskapet, transporttilbydere) kan tjene på å være med. Telenor ønsker å bidra og samarbeide med andre for å skape nye, spennende tjenester.

En annen utfordring er at de nye tjenestene krever en fysisk infrastruktur. For eksempel må det settes opp nye betalingsterminaler, billettlesere og låser med NFC. I noen bransjer finnes dette allerede. Offentlig transport har mange steder etablert en nærfelts infrastruktur, eller er i ferd med å gjøre det.