Mens store deler av skipsfarten har vært nede for telling siden før finanskrisen, har karrieren til Kristin H. Holth (54) skutt fart i motsatt retning.

Nylig satt den tidligere Amerika-sjefen til DNB kursen hjem mot Norge fra New York, for å lede bankens shippingavdeling.

Kontrastene fra Manhattan til Lillestrøm er akkurat i dag neppe stor. Shippingmessen Nor-Shipping trekker utstillere fra mer enn 60 land og regnes som verdens viktigste i sitt slag.

- Shipping har aldri vært raskt ute Kristin Holth

Holth er begeistret over å være tilbake. Hun var også ett av trekkplastrene i den første paneldebatten om fremtidens utfordringer for næringen tirsdag.

- Det er en utrolig fin samling av hele næringslivet innen den maritime sektor og en global møteplass for hele næringen, sier hun til DN.no i det vi fanger henne opp.

Fortsatt tøft
Stemningen på årets konferanse er noe lettere, selv om mange nok har John Fredriksen-makker Tor Olav Trøims advarende ord fra forrige gang friskt i minne.

- Vi må igjennom mye smerte før vi er tilbake i lønnsomt farvann, sa han i 2011.

Stemningen er likevel milevis unna euforien man var vitne til på oljemessen i Stavanger ifjor høst. Fortsatt preges flere segmenter, som tank- og containermarkedet, med massiv overkapasitet der ratene er drevet til bunns. Samtidig vegrer både bankene og investorene seg for å kaste gode penger etter dårlige.

company:dnb

Mer kapital i markedet
Holth sitter tett på utviklingen. Hun bekrefter at det fortsatt er langt frem til gamledager, men at det fortsatt er håp for de beste.

Les også: Frontline kan gå tom for penger

Det er samtidig mer kapital i markedet nå, og større likviditet både i obligasjons- og aksjemarkedet, påpeker hun. Det nyter nisjer som gjør det bra godt av, som biltransport, offshore og LNG.

- Det er også andre investorer som kommer inn med penger, pluss at vi ser flere banker begynner å ha behov for å låne ut penger igjen. Det er bedre enn det var i 2011, sier DNB-toppen.

Også enkelte tørrbulk-selskaper får nå finansiert seg til gode betingelser. Det bekreftet også toppsjef Herman Billung i John Fredriksen-rederiet Golden Ocean nylig.

- Vi opplever faktisk at det er konkurranse mellom bankene om å finansiere oss, uttalte han på selskapets kvartalspresentasjon i forrige uke.

Kunne vært «mye sterkere»
Holth mener imidlertid at skipsfarten fortsatt sliter med en fragmentert næring, fra eiersiden til verft.

Hun trekker frem BW Maritime-sjef Andreas Sohmen-Paos poeng at i flyindustrien er det i prinsippet to leverandører; Boeing og Airbus, mens det i shipping er utallige. Det gjør noe med kompetanse, kostnader og utvikling, forklarer Holth. Samtidig betyr det at det vil ta tid å bli å så effektive som man kan bli.

- Man kunne hatt en mye sterkere næring, hadde man hatt en sterkere konsolidering, sier DNB-toppen.

- Har aldri vært raskt ute
Det går imidlertid riktig vei, men Holth erkjenner at det vil ta tid.

- Shipping har aldri vært raskt ute, og har nok vært tregere til å ta inn over seg teknologiske endringer. Det har vært mer evolusjon enn revolusjon, sier hun.

DNB er verdens største shippingbank, og kom seg ikke skadefri gjennom finanskrisen da denne forsterket problemene som flere av rederiene allerede stod i.

Styrket bank
Erf#229ene fra både den gang og tidligere lavkonjunkturer har gjort banken mer selektiv. DNB har likevel kommet godt ut, mener Holth.

- Vi har styrket vår posisjon og kommet oss igjennom krisen. Kundene våre har klart seg godt og vi har hatt et veldig godt samarbeid med dem gjennom disse tidene, sier hun.

Shippingmessen tilbyr også en anledning til å følge opp kundeforhold og få et overblikk på hva som rører seg i så måte. Samtidig filtreres interessen.

- Vi må passe på at vi tar de riktige kundene, så må kundene ta de riktige beslutningene om de skal kontrahere eller hva de skal gjøre. De må ha soliditeten og profesjonaliteten som trengs for å være langsiktig, sier hun.

- Må man hete John Fredriksen for å komme til dere med et nytt selskap i dag?

- He he, nei. Vi gjør nye kunder i dag, sier Holth.



* Forventet tap på shippingporteføljen i 2013 er på 1-1,5 milliarder kroner, av totale tap i DNB på 3-4 milliarder

Les også:
- Spenning er bare dårlig planlegging (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.