Genève, Sveits: Salgssuksessen Mitsubishi i-MiEV får ha meg unnskyldt. Den fremstår i vanlig elbiltradisjon som en litt tullete bil i forhold til Nissan Leaf.
Leaf fremstår nemlig som en bil, og ikke som en elbil. Og det er bra. Men den er ingen skjønnhet.
Symaskin-design
På sett og vis er Leaf et skritt tilbake fra spennende design som Nissan de senere år har fremvist, og har flere likhetstrekk med en symaskin enn det spreke og anderledes desginet på Nissans øvrige modeller som for eksempel den artige lille Juke.
Les også: Nissans symaskin
Ser man bort fra den den utdaterte designen, var det slett ikke uklokt av Nissan når de nå først skulle lansere en elbil, å tenke på publikum. I kontrast til utseendet, er det mye praktisk med Leaf. For det første er det ingenting å si på plassen. I baksetet går det an å sitte, selv for de som er ferdig med konfirmasjonsforberedelsene. Deler av interiøret og setekvaliteten oppleves som den litt billige sorten, men komforten er god.
Ettersom rekkevidde enn så lenge er en begrensning, er ikke størrelsen på bagasjerommet alfa og omega når det er snakk elektriske biler, men også det er av akseptabel utforming på Nissan Leaf.
Anerkjennelse
Dermed har Nissan sikret seg mot noen av de vanlige argumentene som taler mot elbilene. Det viser seg også på anerkjennelsen som bilen etterhvert har oppnådd ute i markedet.
Bilen stakk i november i fjor av med tittelen "Årets bil i Europa". Og selv om det ikke nødvendigvis er noe kvalitetsstempel, viser det ihvertfall at bilen faller i smak hos biljournalister på kontinentet.
Les også: Her er årets bil!
Om man går ut fra kriterier som miljøvennlighet, teknologi, viktighet og tilgjengelighet er Leaf slett ikke et dumt valg som årets bil. Nå deltar den også i kampen om å bli Årets bil i verden.
Normalisert
Nissan Leaf kan by på overraskende normale kjøreegenskaper.
Man setter seg inn bak rattet, og instrumenteringen er noe mer sci-fi enn i en vanlig bil, men ikke så ille at man føler seg på feil planet. Indikatorer forteller om hvor mye batterieffekt du har igjen, hvor mye du bruker, og om du eventuelt regenererer energi ved å bremse. Girspaken minner om en pc-mus, og gir deg valget mellom Eco og vanlig kjøring. Forskjellen er noe redusert effekt og mer motorbrems.
Bilen følger godt med i vanlig bytrafikk, og med en toppfart på 150 kilometer i timen burde heller ikke motorveikjøring by på problemer.
Akselerasjonen er svært lineær, og de 280 Newtonmeterene med krefter er der i utgangspunktet som på alle elbiler, man må ikke opp i turtall for at det skal gå unna. Null til 100 km/t går på relativt raske 11,9 sekunder.
Rekkevidde-kritikk
Leaf er allerde i salg i enkelte markeder, og i USA har det blusset opp en debatt om Nissan lurer kundene med rekkevidden som er oppgitt til omkring 16 mil. Kundeerf#229er derfra hevder den er langt mindre, og at batteriindikatoren heller ikke hjelper på med sine uberegnelige batterimålinger som plutselig mister mesteparten av potensiell kjørelengde midt under kjøring.
Vi fikk naturlig nok på vår relativt korte kjøretur ikke prøvd om rekkevidden er lik den Nissan oppgir, og avventer derfor kritikken til vi får kjørt bilen over flere dager her hjemme.
Dette er uansett en begrensing som kunder av elektriske biler må ha i mente når man skal gå til innkjøp av en slik bil.
Rår grunnen
Denne bilen kommer ikke til å få reell konkurranse før de etablerte bilprodusentene lanserer elektriske utgaver av sine eksisterende modeller, men det er en stund fram i tid. Volvo er for eksempel snart i gang med testproduksjon av C30 Electric, så det drøyer en stund til disse kommer.
Les også: Sent, men godt
Mot slutten av året kommer elbilene med rekkeviddeforlenger, som Opel Ampera og Chevrolet Volt, men disse kan bli totalt uaktuelle om staten skal ta nær vanlige bilavgifter for dem. Dermed rår Leaf grunnen sammen med den mindre Mitsubishi I-MiEV da den kommer til Norge til sommeren.
Prisen er ennå ikke satt, men Nissan har hele tiden hevdet bilen skal kunne konkurrere med konvensjonelle biler i samme størrelse, og vi antar at de da snakker om en pris et godt stykke under 300.000 kroner. Det er ikke ille, hvis man tar alle fordelene med i betraktningen, og ikke minst prisen for konkurrerende elbiler.
Les også test av super-elbilen Tesla Roadster: EssensiEL kjøreglede (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.