Samtidig som at Statoil-sjef Helge Lund snakker varmt om gass som et viktig substitutt for kullkraft, er han også tydelig på at bransjen må få ned faklingen. Dette er et fenomen som vi kjenner fra avbrenningen av gass fra store tårn ved oljeutvinning til sjøs.
Lund slår også et slag for å redusere bransjens lekkasjer av metan-gass.
company:stl
Sløsing
- Vi jobber for å redusere metanutslippene, der olje- og gassbransjen er ansvarlig for 20 prosent av de globale metanutslippene ved fakling og lekkasjer. Vår bransje trenger helt klart å ta ansvar for disse utslippene så vel som CO2, sa Lund på Statoils og Olje- og energidepartementets høstkonferanse tidligere denne uken.
Ifølge Statoil-toppsjefen blir gass tilsvarende fem prosent av verdensproduksjonen brent opp hvert år. Det er mer enn den norske produksjonen alene, påpekte han.
- Det er et problem for miljøet men også å kaste bort energi og verdier, sier Lund.
På riktig nivå
Han oppfordret til utvikling av flere karbonfangstanlegg, og et større samarbeid mellom ulike myndigheter.
- Generelt tror jeg at det svært viktig, det være seg i Arktis, ukonvensjonelle ressurser eller hvor enn vi er, at reguleringsmyndigheter, politikere og bransjeaktører går sammen. Da vil lovgiverne og reguleringsmyndighetene ha kunnskap om mulighetene i bransjen, og iverksette regulering som er på riktig nivå. Dersom vi ikke går sammen så risikere vi å ha et strengere regime, som ikke er produktivt for oss, og sannsynligvis ikke for samfunnet, sier Lund.
Statoil vil ta initiativ for å bli en del av et internasjonalt verdikjedeprosjekt for karbonfangst, og fortsette å forske på bedre teknologiske løsninger, lover Lund.
Må få ned prisen
Basert på hva som er utrettet de siste tyve årene på andre felt innen bransjen, er han ikke i tvil om at karbonfangst-utfordringen vil bli løst.
- Erf#229ene fra Mongstad antyder at det er nødvendig å intensivere arbeidet som gjøres for å utvikle teknologi som får ned kostnadene, spesielt, sier Statoil-sjefen.
Toppsjefen advarte imidlertid mot å tro at et finnes enkle og raske løsninger. Samtidig påpekte han at man er kommet et godt stykke på vei fra tidlig på 80-tallet da en toppsjef fra en større bilprodusent stilte det retoriske spørsmålet om hvor mye ren luft trenger du egentlig.
- I 1987, i FN, utfordret Gro Harlem Brundtland oss til å jobbe for en bærekraftig utvikling. Basert på det, tror jeg vi kan slutte at vi har gjort noen fremskritt men at vi trenger mye mer. For å handle effektivt må vi handle i større grad samlet, sa Lund.
Les også:
-Brenner gass som kunne lyst opp halve Afrika
- Nei, nei, nei - ikke fortell oss at vi ikke kan bruke oljen
Folketrygdfondet ber Statoil svare om skifergass (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.