- God dag mann, sa lensmannen.
- Økseskaft!, svarte den tunghørte mannen i det kjente norske folkeeventyret. Mannen hørte dårlig, og hadde tenkt gjennom hele samtalen og funnet på egne svar på forhånd. Samtalen ble som kjent ganske absurd.
Det samme eventyret spiller seg ut på de fleste av verdens nettsider, hver dag. Folk kommer inn med et spørsmål, og får svar på det nettsidemakerne tror de vil spørre om.
Det fungerer sjelden særlig bra, og dette er faktisk et massivt økonomisk problem, ikke minst for det offentlige i Norge. Tenk bare hvor mange frustrerte oppringninger det offentlige får hver dag fra folk som hadde foretrukket å finne svaret på nett. Det koster å ha folk som må svare på telefon, og ofte kommer man ikke engang til rett person, fordi informasjonen om dette på nett også er for dårlig.
Så hvorfor skjer dette? Snur myndighetene det døve øret til? Svaret er nok heller at dette er veldig vanskelig, og personlig synes jeg hjelpefilene i Windows XP er et stjerneeksempel. Etter åtte år som XP-bruker har jeg lurt på vanvittig mye, og funnet svar på mye jeg ikke lurte på i Microsofts omfattende hjelpetekster, men aldri svarene på mine spørsmål.
<b>Finn 120.000 med friske hender...</b>Les om konkurransen Et Smartere Norge her: 90 planer for smartere Norge
Vinnerne:
3. Vil gi deg kontroll over helsemappen
Les flere saker om et Smartere Norge i vår seksjon om teamet.
Andreplassen i vår konkurranse ”Et smartere Norge” hadde tittelen ”Din kanal” og handlet om å opprette en nettarena for å fremdyrke de gode ideene og innspillene fra befolkningen, og gi dem en plass i beslutningsprosessene. Dette kan bedre demokratiet, ved at det offentlige begynner å lytte bedre, og ved rett utforming kan det gi mye gratis hjelp for de som skal utforme politikken.
En versjon av dette kan kanskje løse ”god dag mann – økseskaft”-problemet også. For hvor har jeg og mange andre funnet løsningene på sære Windows-problemer, nesten hver gang? Ved å søke i diskusjonsfora på nett der det finnes andre med samme problem – og løsninger. Hvor ellers?
Kanskje kan det offentlige gjøre som nettavisene – og åpne muligheten for diskusjon under alle eller svært mange offentlige nettsider? Da vil man fort finne ut hva folk egentlig lurer på, der problemet oppstår. Man kan se om det mangler informasjon eller om det er kryptisk spesialistspråk som er problemet. Når folk støter på problemer kan de dessuten ofte også komme med gode løsninger og fortelle om disse.
Videre kan det offentlige på denne måten få mye gratis dugnadshjelp, fordi andre brukere kan svarene og forteller om dette.
I starten vil det nok bli en blandet fornøyelse. Og slett ikke alt vil være positivt eller konstruktivt. Jeg har selv fått en del ros, men også mye kjeft i diskusjonene under mine artikler. Ikke alt er velfortjent og noe er rent ufin skitkasting mot meg eller personer artikkelen omhandler. Noen ganger er kritikken berettiget, med den vanligste effekten er at jeg og andre lesere får ny informasjon på denne måten, fra noen som kjenner saken godt. En del papirbaserte journalister blir vettskremte av disse diskusjonene, men selv tror jeg tilbakemeldingene gjør oss bedre og gjør nettstedet rikere. Tilsvarende kan dette virke oppdragende og foredlende også på byråkrater.
Slike fora bør selvsagt ha regler, og ufine innlegg kan slettes, noe som medfører jobb. Og man kan neppe svare på alle innlegg etter samme regler som om det var brev til det offentlige. Men dette er trolig mindre problemer enn alle de vikarierende motivene som vil dukke opp før noe slikt kan innføres. Det gjelder å ikke kaste babyen ut med badevannet.
Jeg synes det hadde vært flott om det offentlige fikk noen tusen nye ører som faktisk lytter - og ikke bare slike som overvåker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.