Norsk Hydro er et av selskapene som virkelig har fått merke den globale krisen. Usikre kunder kjøper mindre, og dermed har prisene på aluminium og etterspørselen i sluttmarkedene falt.

Hydro møter disse utfordringene ved å innføre forbedringstiltak gjennom hele selskapets verdikjede.

- Hydro har levert betydelige forbedringer og restrukturert porteføljen de siste fem årene etter å ha blitt et strømlinjeformet aluminiumselskap. Dette har formet Hydro til et selskap som er rikt både på ressurser og muligheter, med sterke posisjoner langs hele verdikjeden, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg, i en pressemelding i forbindelse med selskapets kapitalmarkedsdag torsdag.

Målet er å skape en global leder i aluminium.

Strammer inn
Som et svar på de usikre økonomiske tidene presenterer Hydro betydelige forbedringstiltak i alle forretningsområder, skriver Hydro-sjefen i meldingen:

  • 300 dollar-forbedringsprogrammet i Primærmetall, lansert i 2009, utvikler seg i henhold til 2013-målet.
  • Forbedringstiltak er også på plass i alle deleide smelteverk for å forbedre både drift og kostnadsposisjon. - Endringene i 300-dollar-programmet også implementeres i JV-verkene hvor det i snitt er snakk om besparelser på 150 dollar pr tonn, sa konserndirektør for primærmetall Hilde M. Aasheim under kapitalmarkedsdagen, ifølge TDN Finans.
  • Bauksitt & Alumina har målsetning om forbedringer på en milliard kroner under forbedringsprogrammet "From B to A" som nylig ble lansert.
  • Det ambisiøse forbedringsprogrammet i Ekstruderte Produkter fortsetter med full styrke, også etter annonseringen av den planlagte sammenslåingen med Orkla-eide Sapa.


Kutter i investeringene
Samtidig som Hydro strammer inn organisasjonen, dempes investeringene i forhold til det som tidligere er meldt.

Hydro-sjefen opplyser at det er forventet begrensede vekstinvesteringer i 2013.

Investeringene i 2013 er forventet å ligge på om lag 3 milliarder kroner, ned fra et estimert nivå på 4,2 milliarder i 2012.

Vedlikeholdsinvesteringer blir ytterligere redusert fra 3,5 milliarder kroner i 2012 til om lag 3 milliarder kroner i 2013. Reduksjonen i 2013 skyldes delvis at Ekstruderte Produkter er omklassifisert som avviklet virksomhet.

Sterkere på sikt
Utfordrende markeder til tross, Brandtzæg understreker at de langsiktige utsiktene for aluminium fortsatt er positive

- Aluminium har den raskest voksende etterspørselen blant sammenliknbare metaller, sier Brandtzæg.

Det er anslått at etterspørselen for aluminium utenfor Kina vil vokse med 2 prosent i 2012 og 2-4 prosent i 2013. Hydro venter også en solid årlig global langsiktig vekst på 4-6 prosent over de neste 10 årene.

Basert på dagens situasjon er Hydros ambisjon å opprettholde et absolutt utbyttenivå for 2012.

Les også: Qatalum over toppfart

Rammes hardt av EU-krisen

Hydro og Orkla skaper aluminiumsgigant

Se hvor store de blir

Betaler 900 millioner for 2,9 milliarder

Varsler synergier som koster flesk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.