Farten er godt over det norske myndigheter aksepterer, men vi er i Tyskland, og det er dørgende stille inne i bilen.
Giret vippes et hakk ned, gasspedalen trykkes mot gulvet og BROOOOOOOOOM – bilene blir små prikker i sladrespeilet.
Nye Audi S6 ser stort sett ut som en helt vanlig Audi A6. Den er det ikke.
Lyden av lykke
S6 er utstyrt med et solid stereoanlegg som pumper musikken ut gjennom ti Bose-høyttalere.
Men de som kjøper denne hytteraceren fra Audi når den ankommer landet i juni vil neppe bry seg med å slå på stereoen de første månedene.
For det er vanskelig å konkurrere med lyden av det villdyret Audi har puttet under panseret. Der brummer den nyutviklede 220 kilo tunge 5,2 liters V10-moteren fra Audi. I S6-versjonen leverer motoren 435 hestekrefter. Varianter av motoren skrus også inn i Audi S8 og Lamborghini Gallardo, da med henholdsvis 450 og 500 hestekrefter.
Lyden ledes inn mot kupén gjennom en egen lydpipe, og får motoren til å høres ut som en million kroner.
Satser på 15 biler årlig
Det skulle da også bare mangle, for denne bilen koster penger. Mye penger. Bilens hovedmarked er Tyskland, Sveits og USA. I Tyskland vil prisene starte på 79.800 euro, rundt regnet 635.000 kroner.
Forståelig nok blir den neppe noen storselger i Norge.
For når bilen ruller over norskegrensen skjer det noe med prisnivået. Tett oppunder halvannen million blir prisen.
Rundt 15 S6 regner informasjonsdirektør Paul Hegna i Møller Gruppen med vil selges her til lands årlig. Audi-importøren regner med at storparten av kjøperne i Norge vil velge Avant-utgaven, det vil si stasjonsvogn. Årsaken er at sedan-varianten ”bare” koster 200.000 kroner mer som S8, og at sedankjøperne derfor trolig går for den.
Ifølge Se & Hør hører Kjell Inge Røkke til denne gruppen.
Men, for disse halvannen million får man mye mer enn bare godlyd i S6.
0-100: 5,2 sekunder
FSI-motoren, som flytter 1,9 tonn bil fra stillestående til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder, ett tidel mer for Avant, er heftig.
Kraftmangel blir aldri tema. Den leverer 540 newtonmeter på topp, mellom 3.000 og 4.000 omdreininger.
Etter en dags variert kjøring på tysk autobahn, landevei og lukket bane er det vanskelig å peke på noe som helst galt med motoren. Den akselererer rått selv fra 140 kilometer i timen og opp mot 200 og vel så det, den får lynkjapt opp farten på korte strekk, den tar deg sikkert forbi det som måtte være av biler du vil forbi.
Kort sagt: Motoren leverer - under alle forhold - uten å føles brutal. Når bilen når 250 kilometer i timen er det derimot stopp, der er det lagt inn sperre.
Uansett, det vanvittige trøkket du får i retur fra bilen når pedalen trøkkes i bånn selv når farten allerede er 200 kilometer i timen er en utavdæsjælopplevelse.
Stort bedre unnskyldning enn Audi S6 for å dra på familieferie med bil i Europa får du ikke.
Raus ESP
Sammen med siste generasjon quattro og Torsen-differensial sørger motoren samtidig for at du føler deg trygg på veien. Vanligvis ligger 40 prosent av kraften på forhjulene og 60 prosent på bakhjulene, men differensialen kan overføre opptil 85 prosent trekkraft til bakhjulene og 65 prosent til forhjulene.
I tillegg har Audi-ingeniørene selvsagt puttet ESP - elektronisk stabilitetsprogram - i bilen, og dette kan kobles ut om sjåføren selv vil styre egen skjebne.
ESPen er uansett raus, den lar bilen slippe seg løs, lar sjåføren presse grensene.
Daff "D" - sprek "S"
Audi har utstyrt S6 med en sekstrinns tiptronic-girkasse. Hvis du vil la bilen styre kan du velge mellom ”D”- eller ”S”-modus, som står for Drive og Sport.
”D” var noe tam. Den holdt seg på lavt turtall, dro ikke girene skikkelig ut. Den var rett og slett kjedelig i forhold til forventningene.
”S” var en annen sak. Skikkelig turtall, mer trøkk. I tillegg kan tiptronic-kassen overstyres med små hendler på baksiden av rattet, og da er det skikkelig moro.
Sporty & stivt
Understellet er stivt, det er tross alt en sportsbil som skjuler seg bak et litt modifisert A6-design. Stivheten er en nødvendighet, for når slike motorkrefter presser 1,9 tonn bil gjennom svingene i stor fart er det ikke rom for slinger i valsen. Dekk med dimensjonen 265/35 R19 sørger også for godt grep på underlaget.
Men etter en tur over Hardangervidda, så måtte nok de fleste satt av noen ekstra tusenlapper til kiropraktor-besøk.
De små detaljene
Det til tross for at du sitter veldig godt i S6. De nye sportssetene har integrerte hodestøtter (burde vært standard på alle biler) og gir god støtte i mange, mange timer.
Bilen kjennes kompakt, interiøret er rent og instrumentene er ryddig plassert. Av utstyr er det ingenting som savnes, kollisjonsputer er det overalt, og skulle du savne noe er listen over ekstrautstyr lang.
Baksetene har god plass til to voksne, midtplassen er liten. Hvis bagasjeplass betyr noe, så er volumet 546 liter i sedanutgaven.
I tillegg til den fete lyden og den rå motorkraften finner du noe av det tøffeste med S6 plassert i grillen - fem LED-dioder på hver side av den nye Audi-grillen. LED-diodene er kjørelysene for dagtid, og gir fronten et ”haikjeft”-uttrykk. Ser du disse lysstripene i sladrespeilet utpå sommeren, så er det bare å telle til tre før en Audi freser forbi.
Sammen med de fire eksospipene er dette blant de diskrete detaljene som avslører at dette ikke er en A6.
Familiebil for de kresne (og rike)
Samtidig har denne råtassen av en bil det meste som skal til for å innfri kravene til selv den mest krevende familie i hverdag og ferier. Plassen er god, du sitter godt, vindstøyen er fraværende inntil 140 kilometer i timen og dekkstøyen lav.
På minussiden er det noe stive understellet, som kan bli slitsomt ved daglig bruk, og den heller tørste motoren. S6 bruker ”bare” 1,34 liter på milen skriver Audi i presentasjonsmaterialet. ”Bare” får stå for deres regning.
Audi S6 er uansett fryktelig mye moro, men norske avgifter gjør den dessverre altfor dyr.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.