Den siste delen i trilogien om kommandør Shepard og hans betydelige innsats for å redde universet er endelig kommet i hyllene. Mange opplever en skrekkblandet fryd rundt spillet, fordi de to foregående spillene av mange anses for å være blant de aller beste som er laget. Kan Mass Effect bli like bra? Kan det til og med toppe de to forrige? Og hvordan i all verden skal historien ende? Svaret på de to første spørsmålene er et rungende JA! Det siste spørsmålet må du besvare selv, ved å tre inn i kommandør Shepards marsjstøvler.
Kommandør «deg» Shepard
Selv om man fint kan spille Mass Effect 3 uten å ha spilt de to foregående delene, blir opplevelsen vesentlig bedre av å ha dem i minne. Man kan overføre den spillkarakteren man brukte i de foregående spillene inn i dette, og strategiske valg man gjorde underveis får konsekvenser i dette spillet.
Dette er en av Mass Effects store appellerende kvaliteter, at man kan gjøre historien til sin egen. Man gjør egne valg og kjører sin egen stil hele veien, noe som gjør at spillet utfolder seg ulikt etter hvert.
Man kan skape sin egen karakter i detalj, noe som har gjort Mass Effect-serien populær langt utenfor de tradisjonelle spillerkretsene. Etter at man har valgt utseende kan man velge bakgrunnshistorie og en slags yrkesbakgrunn. Denne bestemmer hvilke ferdigheter Shepard har, hvilke våpen han/hun kan bruke og hvilke biotiske (en slags blanding av magi og teknologi) triks man kan lære seg.
Etter hvert som man skaffer seg erf#229 bygger man opp nye ferdigheter, slik det er vanlig i rollespill.
Sammendrag
Kort fortalt handler Mass Effect-serien om kommandør Shepard, som i det første spillet snubler over bevis for at en slem rase romvesen kalt Reapers er på vei ut av en 50.000 år lang dvale for å utslette alt organisk liv. Slike nyheter kan jo fort legge en demper på stemningen, og siden Reapers bare har eksistert som myte i folks bevissthet nekter galaksens myndigheter å akseptere Shepards funn. Mass Effect 3 starter med en kalddusj for politikerne: Reapers angriper jorden med full styrke, og Shepard blir sendt ut på en intergalaktisk turné for å skaffe allierte i kampen mot Reapers.
Opplevelsen
Mass Effect 3 er et tredjepersons action- og rollespill. Det inneholder både store og små skytesekvenser, men også viktige dialoger hvor spillerne må gjøre Shepards valg. Det er også en romantisk dimensjon i spillet, hvor man kan knytte løse eller faste bånd til andre karakterer av ulike raser og kjønn. Utvikleren Bioware skal i hvert fall ha skryt for å ikke bry seg om hva slags "fil" man ønsker at Shepard skal kjøre i. Mange har for eksempel oppdaget at de har en tidligere ukjent smak for blå romdamer og grønne snikmordere med gjeller gjennom Mass Effect 1 og 2.
Dialogene og historien er velskrevne og engasjerende, og det kan være vanskelig å velge respons innimellom. Det lønner seg å lagre ofte, for det hender man vil gå tilbake og velge et annet svar for å se hvordan situasjoner løser seg.
Skytesekvensene er bra, men ikke perfekte. Den kunstige intelligensen til medspillere og motstandere er ikke bra, og det legger en liten demper på totalopplevelsen. Men actionmekanismene er bedre enn i de to forrige spillene. Nærkamp har fått flere muligheter, og måten man bruker dekning på er langt bedre. Ikke minst hvordan man bytter dekning er blitt mye bedre.
Bioware har valgt å kutte ut den tidkrevende og kjedelige ressurssankingen fra de forrige spillene for heller å fokusere på historien. Dette liker jeg godt, for det gjør hele spillet mer effektivt tidsmessig. Man må uansett regne inntil 40 timer effektiv spilletid for å komme seg gjennom historien.
Mersalg
For å redde galaksen må man bygge opp noe som heter Galactic Readiness. For å få denne opp må man gjøre oppdrag i hovedspillet, men det hjelper også å spille flerspillerdelen. Man kan også kjøpe et eget spill til Ipad og Iphone som gir ekstra «poeng».
Jeg liker ikke helt at utgiver Electronic Arts skal skape seg mersalg ved å oppfordre spillerne til å kjøpe mer enn hovedspillet, men man MÅ jo heller ikke gjøre det. Det er heller ikke helt bra at spillere som ikke eier en Ipad skal ha en ulempe.
Sideoppdrag
Det finnes en mengde sideoppdrag man kan utføre med større og mindre effekt på hovedhistorien.
I starten kan man også velge om man vil spille Mass Effect 3 som et action- eller rollespill. Det er tre nivåer å velge i. Ønsker man mest action, slipper man for eksempel å velge dialogalternativer, da spilles alle dialoger ut automatisk. Ønsker man lite action blir vanskelighetsgraden på kampene satt ned. Eller man kan velge fullt monn av begge deler.
Det tekniske
Mass Effect 3 ser og høres nydelig ut, men det er ikke perfekt. Jeg har spilt på alle tre plattformer, og må si at PS3 og pc-versjonen ser best ut grafikkmessig. Xbox-versjonen ser litt mer røff ut i kantene, men er fortsatt pen nok å se på.
Dessverre er det noen tilfeller av hakkende grafikk og blinkende felter. Av og til er også kameravinkelen lite heldig i dialoger, men spillet er så stort og omfattende at dette er lett å tilgi.
Dialoger, musikk og lydeffekter er utrolig bra på alle plattformer.
Selv om kampsystemet er blitt mye bedre, er ikke dette Call of Duty- eller Battlefield-kvalitet. Men det funker for meg. Spesielt flerspillerdelen har sine feil, men det er stort sett veldig moro å spille sammen andre.
Konklusjon
Mass Effect 3 er ikke perfekt, men det er likevel en klar sekser. Ikke siden Knights of the Old Republic (fra samme utvikler) har jeg opplevd en så engasjerende og komplett spillopplevelse. Mass Effect 3 kan spilles av nesten alle, uansett hva slags spill man liker ellers.
Ikke minst er også gjenspillverdien skyhøy her, ettersom man kan gjennomføre historien og kampene på mange forskjellige måter.