Toyota og Honda er blant bilprodusentene som nok en gang må tilbakekalle biler på grunn av feil ved airbager fra det japanske selskapet Takata. Toyota er hardest rammet og tilbakekaller 57.000 biler globalt, hvorav 6000 i Europa og 49 i Norge. Allerede i 2008 ble det stilt spørsmål rundt airbagene til Takata ved bilulykker. Passasjerer ble påført alvorlige skader da airbagen ble utløst med for stor kraft og det fløy plast- og metallbiter mot passasjerene.

«Håndgranat»

Under en høring i den amerikanske kongressen måtte representanter for det japanske selskapet svare for seg tidligere i november. En rekke dødsulykker er under etterforskning i USA, enkelte av sakene går ti år tilbake i tid.

– Problemet er at bilførere og passasjerer i realiteten har en håndgranat plassert foran seg i bilen og ikke en airbag, sa den demokratiske senatoren Bill Nelson under høringen.

Senator Bill Nelsen. Foto: AP/NTB Scanpix
Senator Bill Nelsen. Foto: AP/NTB Scanpix (Foto: Ap)
Det japanske selskapet nekter å uttale seg til medier og investorer. Selskapet har over 20 gruppesøksmål mot seg og er under etterforskning i en rekke land.

Selskapsledelsen har forsøkt å gjemme seg fra journalister som har beleiret hovedkontoret det siste ukene. Skandalen har fortsatt å øke i omfang og selskapet har nektet å svare for seg.

Bilprodusentene Toyota og Honda har tilbakekalt mange millioner biler i høst og er saksøkt i flere omganger i USA. Nå har den japanske regjeringen fått nok.

– Vi må løse dette snarest mulig og gjøre hva som er nødvendig. Det gode renommeet japanske bilprodusenter har hatt kan bli rystet, sa transportminister Akihiro Ohta fredag.

Trues med søksmål

Amerikanske myndigheter har gitt Takata frist til førstkommende tirsdag med å tilbakekalle biler og erstatte airbagene på førersiden av passasjerbiler i USA. Hvis ikke venter nye søksmål og bøter på 7000 dollar for hver bil som har defekt airbag. Aksjekursen er blitt halvert i løpet av høsten.

– Vær trygg på at vi vil bruke all vår myndighet og ressurser for å sikre at amerikanske sjåfører og passasjerer er trygge, sa USAs transportminister Anthony Foxx denne uken.

I hovedsak dreier dette seg om Toyota- og Honda-modeller, men også bilprodusenter som BMW og Ford har benyttet den aktuelle typen airbager fra det japanske selskapet. Takata har tidligere argumentert for at problemet med airbagene er begrenset til områder med høy luftfuktighet som Florida, Hawaii og land i Sørøst-Asia.

Takata har en produksjonskapasitet på rundt 300.000 airbager i måneden.

– Bilproduksjon er hjertet i den japanske industrisektoren. De trenger å gjøre alt for å beskytte det hardt opptjente renommeet. Takatas trege reaksjon på denne skandalen har gjort stor skade, sier direktør Satoshi Yuzaki hos Takagi Securities i Tokyo til Bloomberg News.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.