Tvilsomt valg. Ikke akseptabel.
Det er den beste vurderingen Jotun får i den svenske undersøkelsen som Folksam, et av Sveriges største forsikringsselskaper, står bak.
45 av de mest brukte malingstypene i Sverige er vurdert på kvalitet, helse og miljø to år etter at malingen ble påført.
Tre av Jotuns malinger er med i testen, hvorav to karakteriseres som et tvilsomt valg på kvalitet og får stryk på helse og miljø. Den tredje får stryk på både kvalitet og helse- og miljø. To av de testede malingene selges ikke i Norge.
I Sverige har Jotun rundt ti prosent av markedet.
Dårligst
To av det norske billigmerket Gjøcos malinger er også vurdert, og den ene blir vurdert som et godt valg når det gjelder kvalitet, men blir underkjent på helse- og miljø. Den andre får samme vurdering som Jotuns beste.
Folksam har hatt tilsvarende tester av utendørsmalinger flere ganger, men årets resultat er det dårligste noensinne. Bare fire av 45 malingstyper får godkjent-stempel, to av dem kommer fra svenske Beckers.
Det forklarer Folksam med et varmere og våtere klima og at produsentene ennå ikke har funnet løsninger for dette, i tillegg til at det er flere billigmerker med.
– Jeg liker ikke at Jotun kommer dårlig ut, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.
Han stiller seg undrende til at Jotun kommer så dårlig ut når det for to år siden var blant de beste. Fon synes det er en svakhet ved testen at den er gjennomført på kun to år, og mener at Jotun har andre tester, også uavhengige som gir et bedre resultat.
– Vi har god selvtillit på produktene våre, sier Jotun-sjefen.
Han understreker at Jotun-produktene som i testen omtales Ultimat, ikke er Drygolin Ultimat men Demidekk Ultimat, et produkt basert på en annen teknologi og som kun selges i Sverige.
– Jotuns produkter skal uansett være av høy kvalitet, sier Fon.
Jotun og undermerkene Butinox og Drygolin har fortsatt veldig høy markedsandel i Norge på over 60 prosent, men produsenter som svenske Beckers, danske Flügger tar innpå. Gjøco med fabrikk mellom Molde og Kristiansund har spist seg opp til 13 prosent på få år.
Men nettopp maling i det skandinaviske markedet er en viktig årsak til at Fon fredag kunne legge frem et knallresultat for årets fire første måneder til styret i Jotun
– Vi har fått et veldig godt innsalg til den skandinaviske sommersesongen, og har også solgt godt i Midtøsten og Korea og Kina. Om vi har økt markedsandelen er for tidlig å si, sier Fon.
Det norske markedet utgjør ti prosent av inntjeningen i Jotun.
Overrasket
– Det overrasker meg at Jotun kommer så dårlig ut i test, sier daglig leder Roald Sunde i Malerbua på Forus i Stavanger.
Sunde sier folk oppfatter Jotun som det aller beste, og at de har både dyre og billige produkter.
– Mange forretninger og kjeder dumper prisene på Jotun-produkter og selger med tap for å trekke kunder. Selv markedsfører jeg aldri Jotun fordi jeg vet at jeg ikke kan holde samme lave priser som dem.
Les også: Påfyll fra Jotun
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.