De cirka 700 ansatte i Skipsteknologikonsernet Havyard jobber fire dagers uke i mai og juni, og har i realiteten gått ned 15 prosent i lønn i påvente av at ordreboken skal fylles med nye oppdrag.

– I tillegg har vi hatt noe nedbemanning basert på overtallighet. Det gjelder en del innleide og noen titalls personer fordelt på alle fire forretningsområder, sier konsernsjef Geir Johan Bakke.

Bakke sier de som er på firedagers uke er kapasitet de har bruk for basert på ordrer de tror vil komme.

– Vi er i dialog på flere prosjekter som vi mener vil gi normal sysselsetting etter sommerferien dersom vi lykkes med å få kontrakter før ferien. Det er det vi jobber mot. Men vi ser at ting tar tid i disse dager. Situasjonen er veldig krevende, sier Bakke.

Ikke helt svart

Bakke sier deres erfaring med markedet er at det ikke er helt svart.

– Det er fortsatt bra aktivitet, spesielt innen fisk, brønnbåter og vindmølleservice. Det som er innen offshore gjelder spesialfartøyer, ikke standardtonnasje, forteller Bakke.

Han sier han er glad for at Hav-yard har fordelen med så mange segmenter at gruppen ikke er fullstendig avhengig av offshore.

– Vi har fisk, vi har vindmølleservice, vi har isbrytere og vi ser at det er i de nye segmentene aktiviteten ligger, sier Bakke.

Tallene Havyard Group la frem fredag for årets tre første måneder viser kun 1,1 prosent i driftsmargin etter avskrivninger, sammenlignet med 6,4 prosent i første kvartal ifjor.

Bakke sier tallene i år er påvirket av tre tapsprosjekter hvor avskrivningene ble tatt ifjor, kombinert med for lav kapasitetsutnyttelse.

– Det positive er at vi ser at avsetningene har vært tilstrekkelige, sier Bakke.

Ordrereserve

Ved utgangen av første kvartal hadde Havyard en ordrereserve på 2,4 milliarder kroner, hvor omtrent halvparten er relatert til arbeid i år og den andre halvparten neste år.

Ordreboken for bygging på eget verft i Sogn inkluderer et supplyskip, en vindmølleservicebåt, tre ankerhåndteringsbåter med isbryteregenskaper, en fiskebåt og en brønnbåt.

Verftsgruppen Vard er med sine fem nybyggingsverft den største aktøren i skipsbyggingsindustrien i Norge. I forrige uke skrev DN at cirka ti prosent av de rundt 1800 ansatte i Vard Norge var permittert, eller hadde fått varsel om at de ville bli permittert. Samtidig er den totale arbeidsstyrken på Vard-verftene kraftig redusert gjennom mindre bruk av innleide underentreprenører.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.