300 millioner tonn gråberg og oljesøl er to av årsakene til at industriselskapet Leonhard Nilsen og sønner (LNS) ikke kjøper nedlagte Sydvaranger Gruve. Sydvaranger gikk konkurs i november i fjor med 3,7 milliarder kroner i gjeld.
– Det er store kostnader forbundet med å fjerne så mye gråberg, og de kostnadene er en viktig del av vår vurdering når vi ikke byr på gruven, sier administrerende direktør Frode Nilsen i LNS etter at selskapet tirsdag besluttet å ikke legge inn bud til bostyret,
– Malmprisene er også for lave. Kostnadene ved å legge gruva i møllpose og vedlikeholde utstyr blir for store, sier Nilsen, som i to måneder har vurdert å legge inn bud på Sydvaranger.
300 millioner tonn gråberg
Nye eiere som vil kjøpe gruven blir pålagt store utgifter for å rydde opp i miljøforurensning og sprenge vekk gråberg. Ifølge bostyrets beretning må nye eiere fjerne totalt 300 millioner tonn gråberg for å avdekke jernmalmen, og i første omgang 20 millioner tonn for å komme til malmressursene i Bjørnevatn-bruddet.
- Tanken var å starte med dagbrudd, og så etter hvert drive underjordisk, men vi ser at dagbruddsdrift blir altfor dyrt slik gruven ligger i dag, sier Nilsen.
LNS har erfaring med underjordisk drift i sitt datterselskap Rana Gruber.
Sydvaranger Gruve tømte dagbruddet Bjørnevatn for lett tilgjengelig jernmalm uten å sprenge vekk gråberg, slik konseksjonsvilkårene fra direktoratet krevde. Kontinuerlig sprengning av gråberg skulle sikre at malmressursene ble forvaltet på en bærekraftig måte og var tilgjengelig for eventuelle nye eiere. Det er de ikke i dag, mener Nilsen.
– Det er klart at de forrige eierne har vært presset mot veggen og satset på å selge malm som var lett tilgjengelig. Men det vanskeliggjør ny drift for neste eier ganske betydelig, sier Nilsen,
Sydvaranger gruve brøt i nesten to år egen driftsplan og lot være å sprenge vekk omlag 20 millioner tonn gråberg for å kutte kostnader. De kostnadene blir for store til at nye eiere vil kjøpe gruven, mener Nilsen, som legger til at det også er store utgifter til å rydde opp i miljøforurensing i gruven.
Miljøsøl koster
Miljødirektoratet har varslet bostyret om krav på mange millioner kroner for å rydde opp i avfall, kjemikalier og forurensede masser. Bostyret har ikke penger til alt arbeidet, og direktoratet krever dermed at nye eiere må rydde opp.
– En miljøopprydding vil nok koste mer enn 10 millioner kroner, og den kostnaden har også vært med i vår vurdering om vi skulle by eller ikke, sier Nilsen, som mener dagens lave malmpriser gjør det vanskelig å få banker og investorer til å investere i gruveprosjekter.
– Jeg beklager sterkt at vi ikke byr, det er veldig synd, for jeg tror det er fullt mulig å få gruven drivverdig på sikt, sier Nilsen.
Bostyrer Leif Petter Madsen opplyser at bostyret har mottatt bud fra kun en interessent, som de er i forhandlinger med, og som Madsen ikke vil si hvem er.
Investor Felix H. Tschudi startet opp igjen Sydvaranger Gruve i 2006, før han solgte selskapet videre til Northern Iron Ltd, der han hadde en større aksjepost. Tschudi vil hverken bekrefte eller avkrefte at han har gitt bud på Sydvaranger Gruve.
- Jeg kan bare si det vi har sagt hele tiden: At vi vil bidra så mye som mulig for å sikre at muligheten for fremtidig aktivitet i gruven opprettholdes. Mer er det ikke å si nå, skriver Felix H. Tschudi i en epost til DN.
Långiverne DNB og Innovasjon Norge har gitt bostyret forlenget frist ut februar med å finne kjøpere, DN forsøkte tirsdag å få kommentar fra tidligere ledelse og tillitsvalgte i Sydvaranger gruve, uten å lykkes.
rune.ytreberg@dn.no
Les også:
Gulfstatene vil ikke avholde krisemøte i Opec
- Oljeland i trøbbel holder meg våken om natten
Asia i dag: Emisjon overtegnet 4335 ganger
Se DNtv: Uteligger for en flaske vin
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.