Det var et av Norges mest ettertraktede kurs- og konferansehoteller. Men i kjølvannet av åpningen av flyplassen på Gardermoen i 1998, gikk det raskt nedover for familieeide Bolkesjø Hotel.
To konkurser senere gir hotellet i dag mest assosiasjoner i retning skrekkfilmen «The Shining» med Jack Nicholson i hovedrollen.
Nå har gasellevinner Precamp kjøpt hele kurs- og konferanseavdelingen på tilsammen 2000 kvadratmeter og flyttet nylig opp hit fra Notodden. Tennishallen er blitt et lager, squashhallen er blitt til lakkeringsrom og blikkenslagerverkstedet har inntatt tidligere konferanserom.
– Vi har vært griseheldige og fått kjøpt fantastiske lokaler til under en tidel av det som er teknisk verdi, sier Hans Erik Børjesson, gründer og eier av selskapet som på fire år har femdoblet salget av såkalte spikertelt, som i all hovedsak brukes som fortelt til campingvogner.
De seks centimeter tykke sandwichelementene produseres i Polen. Precamp designer, tilpasser og monterer.
– Jeg begynte å leke med tanken om å starte for meg selv allerede i 2003. Jeg var utsatt for en alvorlig mc-ulykke og mistet alt. Hus, jobb og inntekt. Alt rundt meg raste, og det gjorde også at forholdet til kona tok slutt. Opprinnelig er jeg baker og konditor og drev kafé, men måtte slutte på grunn av slitasjeskader. Og så ble jeg omskolert til billakkerer etter ulykken, forteller han.
Børjesson fikk jobb hos Huurre, den finske leverandøren av kjøle- og fryselagre produsert i nettopp sandwichmaterialer.
– Jeg utviklet en prototyp i 2008/2009 som ble grunnlaget for Precamp. At vi i dag er blitt gasellevinner i Telemark er bare helt fantastisk, sier Børjesson.
– Hvordan har dere klart det?
– Jeg tror hemmeligheten er nøkternhet. Tæring etter næring. Vi vokser i takt med oppnådde resultater, kjøper brukte biler og låner helst ikke penger i banken. Og så har det samtidig vært bra vekst i dette markedet. Stadig flere campinggjester velger bort blafrende fortelt og får en mer permanent utvidelse av campingvognen med våre produkter, sier han.
Snart mettet?
Mens et nytt fortelt typisk koster 30.000 kroner, er prisen for et isolert spikertelt på 20–25 kvadratmeter 100.000-150.000 kroner.
– Folk har penger og er villige til å bruke dem på ferie og fritid. Bare tre–fire prosent av kundene forhører seg om finansiering, sier Børjesson, som anslår at totalmarkedet er på 80 millioner kroner.
– Vokser markedet videre?
– Det er det store spørsmålet. Jeg har en følelse av at toppen ble nådd i 2013–2014. Markedet begynner å bli mettet mange steder, særlig langs kysten her i sør. I innlandet og på Vestlandet er det fortsatt et betydelig marked. Men det er farlig å bare flyte på bølgen. Vi er nødt til å få flere ben å stå på. Vi har levert ti komplette campinghytter på 50 kvadratmeter med vann/kloakk, bad, kjøkken, stue, tre soverom og stor terrasse. Det er typisk et produkt vi selger til campingplasseiere som så selger videre til sine kunder. For 800.000 kroner får du mye hytte for pengene. Dessuten tenker vi på muligheten til å produsere garasjer. Og parallelt satser vi på produksjon av blikkprodukter til byggevaresektoren.
– Hva tenker du om oljenedturen?
– Vi har noen kunder som jobber innen olje eller offshore og som venter med å bestille hos oss fordi de er nervøse for om de vil miste jobben. Men generelt vil jeg si at vi har hatt en gullalder i Norge. Og at det er bra vi kommer oss ned på landjorden igjen.
Les også:
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.