- Det er ikke truffet noen slik beslutning i styrene, sier advokat Erling Lind. Han er styreleder i Frontline Management, Golden Ocean Management og Ship Finance Management.

Tilsammen har disse selskapene, som tar hånd om den daglige driften av de børsnoterte rederiene Frontline og Golden Ocean og det skipseiende selskapet Ship Finance International, 37 ansatte på Aker Brygge i Oslo. De børsnoterte selskapene er alle registrert og har sine hovedkontorer på Bermuda.

I et intervju med TV 2 onsdag kveld sa Fredriksen at mangel på arbeidskraft og rekruttering gjør at administrasjonen vil bli flyttet ut i løpet av dette året og neste. Ansatte DN har snakket med sier at de ikke er informert om flytteplaner. Lind vil ikke kommentere intervjuet.

- Jeg så selv ikke intervjuet og har ikke hørt om flytteplaner for Golden Ocean, sier administrerende direktør Herman Billung i Golden Ocean Management.

I 2011 hadde de tre driftsselskapene i Oslo en samlet omsetning på 132 millioner kroner og tjente 7,4 millioner kroner før skatt. De børsnoterte selskapene på Bermuda seilte ifjor inn driftsinntekter på vel 1,6 milliarder dollar, tilsvarende drøye ni milliarder kroner.

Aktiviteten i Oslo er knyttet til forretningsførselen for de børsnoterte selskapene.

Beklager
Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund kjenner seg i liten grad igjen i Fredriksens beskrivelse av det maritime miljøet i Norge:

-Norge er en av verdens største og mest avanserte maritime nasjoner, og vi står sterkere i dag enn på mange år. Vi er også ett av ytterst få land med en nærmest komplett maritim klynge, med internasjonalt ledende rederier, verft, utstyrsprodusenter, klasseselskap, meglere, assuranse og finansinstitusjoner, sier Henriksen.

Han beklager at Fredriksen - slik han kan oppfattes i intervjuet med TV2 - signaliserer at han vil flytte Frontlines virksomhet fra Norge.

-Dette er et stort rederi med godt omdømme for teknisk og operativ kvalitet. Jeg kjenner ikke den nærmere begrunnelsen, men tolker det som en kombinasjon av personlige og kommersielle forhold, sier Henriksen om intervjuet på TV 2.

Ifjor ble det besluttet å flytte driftsselskapet Seadrill Management fra Stavanger til London. Det har ført til økte administrasjonskostnader. De stiger ifølge riggselskapet med mellom ti og 20 millioner dollar.

Under ett tak
I et større intervju med DN ifjor høst beklaget Fredriksen seg over en døende shippingnæring i Norge, men mente likevel at managementet av shippingaktiviteten fortsatt kunne drives herfra. Samtidig trakk han trusler om masseutflytting og lovet at fiskeriaktivitetene skulle styres fra Norge.

Om shippingvirksomheten sa han:

- Skal vi fortsette i Norge, vil vi ha alt under ett tak i Oslo, eventuelt i Bergen. Bergen har et lite shippingmiljø. Og både banker og skipsmeglere som gjør brorparten av jobben for oss, er i Norge. Og så har vi et LNG-cluster med Höegh, Moss Maritime, Statoil og andre, sa rederen.

For få dager siden roste BW Maritime-toppen Andreas Sohmen-Pao shippingmiljøet i Norge og Oslo. Da DN ba ham vurdere rammebetingelsene for rederivirksomhet i Singapore og Norge, svarte han at det er mange likhetstrekk, og tilføyde: -De er vel omtrent like gode.

Dagens BW-selskaper har flere ansatte i Norge enn da Sohmen-familien overtok i 2003. Nye prosjekter kan føre til økt virksomhet ved kontorene på Lysaker og i Oslo, sa Andreas Sohmen-Pao.

«Verdensledende»
-Kompetansen og teknologiutvikling har gjort at den norske maritime næringen er blitt verdensledende ikke bare på havet, men nå også i og under havet. Fredriksens egne selskaper er gode eksempler på denne utviklingen, sier Sturla Henriksen.

Rederiforbundets sjef gir Fredriksen rett i at det er en stadig sterkere konkurranse om kompetent arbeidskraft:

- Det norske arbeidsmarkedet er svært stramt, og det fører til noen særnorske utfordringer knyttet til både tilgang på kompetanse og høy lønnsvekst. Dette er en utvikling vi må ta på alvor. Saken understreker også betydningen av at norske myndigheter fører en aktiv maritim politikk med internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser, og en forutsigbar håndheving av regelverket, sier Henriksen.

Les også: Flytter Frontline ut av Norge

- Jeg flyktet fra systemet

Tror Frontline synker dypere

- Pengene er en forbannelse (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.