Naturkatastrofen har stengt en del bilfabrikker i Japan, men har likevel liten innvirkning på tilgangen på biler her i Norge.

De fleste bilfabrikkene i Japan ligger sør i landet, og ikke der hvor jordskjelvet og den påfølgende tsunamien rammet hardest.

- Foreløpig er ikke dette noe som påvirker leveransene til Norge, sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen til DN.no.

Omkring 45 prosent av bilene Toyota selger her i landet produseres i Japan, og mange biler finnes på lager eller er allerede på vei til Europa.

Olsen hevder virkningene er små på kort sikt, men at de vil vite mer neste uke, da enkelte av de stengte fabrikkene åpner igjen.

- Det vil ikke ha noen virkning før leveringene i juni og juli, da bilene som produseres nå normalt ville kommet til Europa, sier Olsen.

Ingen endring i Drammen
På importkaia i Drammen er aktiviteten høy, som den har vært siden årsskiftet.

- Vi har ingen meldinger fra rederier eller annet offisielt hold om endringer av noe slag, sier Øystein Skavlem i Autolink, som tar imot de fleste nye bilene som kommer til Norge. Men ettersom han ikke forholder seg til bilfabrikkene, utelukker han ikke endringer.

- Vi forholder oss til det som kommer inn, sier Skavlem, som innrømmer at han ikke de arbeider ut fra et kort tidsaspekt frem i tid.

Biler allerede i Europa
Hos Mazda er heller ikke fabrikkene rammet, annet enn at produksjonen, som for resten av bilfabrikantene i Japan, har vært stengt for å spare energi. Deler av produksjonen starter igjen på tirsdag, da spesielt fabrikkene i Hofu og Hiroshima som produserer slitedeler og deler for produksjon utenfor Japan.

- Vi har biler ute hos forhandlere, i Bremerhaven og på vei inn til Europa, så slik det ser ut i dag skal ikke dette ramme oss eller kunder for en god tid fremover i hvert fall, opplyser informasjonssjef i Mazda Motors Norge, Marina M. Bakkum til DN.no.

Forsinkelser hos Volvo?
Katastrofen har likevel potensial til å ramme andre enn japansk bilindustri også. Volvo henter omlag ti prosent av delene sine fra japanske underleverandører, og syv av Volvos underleverandører er lokalisert i de rammede områdene, som har ført til stengte fabrikker.

- Hvis vi ikke får tak i disse delene, vil det ramme produksjonen vår betydningsfullt, sier Per Åke Froberg i Volvo til The Wall Street Journal.

Som det også viste seg under vulkanutbruddet på Island sist vår, produseres ikke bildeler for lager, men kun kort tid før de skal monteres. Dermed er bilindustrien en ekstra utsatt bransje.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.