Vipps, så blir konkurransen tøffere – heldigvis

Facebook, Google og Apple er i ferd med å etablere sine internasjonale betalingsløsninger i det norske markedet. Alipay, med en halv milliard brukere, kan allerede brukes i norske butikker. De har globale kundebaser, enorme mengder data om norske forbrukere og nærmest utømmelige utviklingsressurser. Trenger vi en norsk konkurrent til de internasjonale gigantene?

Hvis norske banker ikke samler krefter, investerer sammen og lager de beste kundeopplevelsene vil de effektive norske løsningene sakte, men sikkert forsvinne.

Vi mener det er viktig for norske forbrukere og norske butikker å ha en effektiv, rimelig og trygg betalingsstruktur. Norge er i verdenstoppen på digital og samfunnseffektiv betaling, takket være godt samarbeid om viktig norsk infrastruktur. Vi har et ansvar for å videreutvikle dette. Derfor har norske banker samlet krefter bak Vipps for å slå sammen de viktigste selskapene for norsk betaling: Vipps, Bankaxept og BankID.