Om ti år kan ingen skjønne hvorfor Facebook og Google fikk kapre annonsemarkedene i alle verdens land uten at myndighetene grep inn
Når teknologiboblen sprekker, vil forståsegpåere peke på åpenbare problemer med forretningsmodellene til Facebook, Amazon og Google: Politikere godtar sjelden monopoler.
Det som skjedde med Standard Oil og AT&T i USA kan snart skje med dagens teknologikjemper, forklarer en fersk artikkel i The Economist. Selskaper som blir for dominerende må deles opp og selge ut forretningsenheter, og markedene de opererer i blir regulert for å sikre forbrukernes ve og vel.
Hovedproblemene med teknologikjempene er at de forhindrer fri konkurranse og at de krever for høye priser for tjenestene sine. Det kan se ut som at Facebook og Google er gratis, imidlertid kan de med sine markedsposisjoner selge annonser relativt billig til «alle bedrifter», fordi de med sin tilstedeværelse i folks liv kan garantere at «alle forbrukere» nås.
Foreløpig har den politiske debatten ikke tatt opp utfordringen med at Facebook og Google har tatt over store deler av annonsemarkedet på nett. I Norge vet vi at mens avishusene har tapt 2,7 milliarder kroner i annonseinntekter siden 2012, omsatte Google og Facebook sannsynligvis for over fire milliarder kroner til sammen i det norske markedet i 2017.