Innlegg: Kan oppnå dramatiske utslippskutt uten at det påvirker sluttregningen noe særlig

Broen koster til slutt bare én prosent mer selv om sementen blir dobbelt så dyr. Det viser våre beregninger av kostnadsøkningen fra karbonfangst- og lagring på et stort broprosjekt.

Stål og sement utgjør kun en liten del av totalkostnaden for sluttproduktet i vei- og broprosjekter, ifølge artikkelforfatternes beregninger. I oktober 2022 skal den nye veien mellom Kristiansand og Mandal være ferdig. Ved Trysfjorden bygges det en 60 meter høy bro som skal holde fire felt.
Stål og sement utgjør kun en liten del av totalkostnaden for sluttproduktet i vei- og broprosjekter, ifølge artikkelforfatternes beregninger. I oktober 2022 skal den nye veien mellom Kristiansand og Mandal være ferdig. Ved Trysfjorden bygges det en 60 meter høy bro som skal holde fire felt.Foto: Tor Erik Schrøder / NTB Scanpix
Publisert 12. April 2022, kl. 17.58Oppdatert 12. April 2022, kl. 17.58
KlimaBygg og anleggCCSBetongVeibygging