Innlegg: Hva er verdien av et patent på skibindinger?
Et godt patent alene er ingenting verdt. De store verdiene av et patent kommer når det har riktig timing og gir et varig konkurransefortrinn. Alle bransjer kan lære av Rottefellas patentstrategi her.
Første stopp i dyr patent-krangel er nå passert. Oslo tingrett ga 1. juli 2022 Rottefella og Madshus medhold i patentsaken mot Amer Sports (Salomon og Atomic).
Rettssaken i Oslo tingrett omhandlet patentrettigheter for flyttbare bindinger til langrennsski og en løsning for enkel tilpasning og montering av bindinger på skien. Rottefella selger produktet Move med denne teknologien, mens Amer har lansert sin binding Shift-In med en lignende løsning.
Kort fortalt vant Rottefella, og Amer Sports-selskapene må trekke tilbake sine Shift-In-bindinger. Dommen kan i skrivende stund ankes.
Spørsmålet er om det gir mening å bruke flerfoldige millioner kroner på å patentere en slik liten forbedring av skibindinger, og i tilfelle hvorfor?
Patentsaken handler altså om en løsning som lar deg enkelt regulere og tilpasse skibindingens plassering på langrennsskien, gjerne underveis i løypa. For ti-tyve år siden ville dette være å regne som en fin gimmick, men neppe stort mer. I 2022, på den andre siden, er dette et nøkkelpatent for å dominere langrennsmarkedet.
Felleskiene har på kort tid tatt over markedet for langrennsski. De gir overlegent feste og gli sammenlignet med de gamle «smørefrie» skiene, og langt enklere bruk og vedlikehold enn smøreski. Kampen om langrennsmarkedet er slik en kamp om å bli den foretrukne smørefri-løsningen.
På felleski er imidlertid plasseringen av trykkpunktet på skien enda mer avgjørende for både feste og glid enn med smurte ski. For å oppnå den beste opplevelsen på felleskiene bør du dermed stå langt fremme for best feste i bratte stigninger, og langt bak for bedre gli i unnabakkene. Dermed er flyttbare bindinger nøkkelen til den beste opplevelsen.
Men konkurransefortrinnet stanser ikke der. Vel så viktig for verdien av disse patentene er bindingens rolle som bindeledd mellom produktene.
Utenom staver, trenger du ski, bindinger og sko for å legge ut på skitur. Skoen må passe til bindingen, og bindingen til skien. Slik virker bindingen som en nøkkel til valget av både ski og sko. Hvis du har det foretrukne binding-patentet, kan du dermed i stor grad også styre kundens valg av ski og sko. Patentet avgjør dermed ikke bare hvilke bindinger du velger, men hele skipakken.
Patentering er dyrt, og håndhevelse av patentene enda dyrere. Man kan spørre seg om slike prosesser virkelig er verdt de titalls millionene partene må regne med å bruke på patentene. Langrenn er tross alt en liten sport med få aktive land.
Nettopp dette vil imidlertid hjelpe på kostnadene. Løsninger med lav produksjonskostnad og universal global betydning, slik som legemiddel, må beskyttes over hele verden for å være tilstrekkelig sikret. Dette medfører svært store kostnader med prosesser i hver region og land og samkjøring av disse.
Dette er lettere for langrenn-patenter. Ved å beskytte løsningen i noen få hovedmarkeder, vil du fort ha et tilstrekkelig vern. På samme måte vil f.eks. en metode for fiskeoppdrett i saltvann tvilsomt behøve beskyttelse i Sveits.
Dette, sammen med patentets store betydning for markedsposisjonen, gjør at patenteringen trolig gir god mening for Rottefella her. Det er definitivt mye å spare på å ikke ukritisk patentere alt, over alt, alltid. Men da gjelder det også å se når patentering virkelig er verdt det.
En rekke ytre faktorer virker inn på suksessen til denne strategiske bruken av patent og varemerke. Som nevnt har funksjonen ekstra stor verdi for felleski, men også større markedstrender virker inn.
For det første er kundene stadig mindre glad i å montere bindingene selv. Når vi tidligere boret og skrudde bindingene fast hjemme, kunne du fritt velge hvilken binding du valgte til dine ski. Nå leveres skiene som regel fra fabrikk eller butikk med ferdig montert festesystem, som binder deg til et gitt valg av binding. Dette er også ønskelig for salgsleddet, ettersom denne prosessen lar dem konkurrere på service, og ikke bare pris ved salg over nett.
Et godt patent alene er ingenting verdt. De store verdiene av et patent kommer når det har riktig timing og gir et varig konkurransefortrinn.
Hvis Rottefella virkelig lykkes, vil Move bli en integrert del av langrennsløpernes opplevelse av bedre gli og feste med felleski. Dette har verdi langt utover bindingen som sådan, ved å ytterligere styrke merkevaren Rottefella langt etter at patentbeskyttelsen har utløpt.
Alle bransjer kan lære av Rottefellas strategi her. Det er ikke nok at løsningen er teknisk genial og beskyttet – løsningen kan gjerne være enkel. Verdien ligger i summen av beskyttelsen og konkurransefortrinnet den gir deg.