Toll på Tesla og juice bør bli EU og Norges svar til Trump

EU bør møte en eventuell amerikansk toll med toll på utvalgte amerikanske varer. Norge må vise solidaritet – det er EU-landene som kjøper det vi produserer.

Det er bedre å bidra til å sikre våre markeder i Europa enn å kunne skryte overfor Trump: «se så mange elbiler og jagerfly vi kjøper fra dere», skriver Jan Peter Jebsen.
Det er bedre å bidra til å sikre våre markeder i Europa enn å kunne skryte overfor Trump: «se så mange elbiler og jagerfly vi kjøper fra dere», skriver Jan Peter Jebsen.Foto: Fartein Rudjord

EU og Norge må ta et veivalg når det gjelder handelspolitikken. Hensyn må tas til EUs egen industri, hvor Norges leveranser av metaller og gass er avhengig av oppegående industri i Europa. I tillegg må EU få en mer selvstendig plass i verden. Det må derfor reageres mot land hvor industrien subsidieres eller det produseres med lavere standarder enn de europeiske.

EU er bekymret for Trumps innføring av nye handelshindringer. EU må etablere en strategi som ikke blindt fremmer frihandel generelt, men heller:

  • Innføre høye tollsatser på varer fra eksempelvis Kina som (el)-biler, batterier og alt annet som produseres i Europa. Dersom forhandlinger innledes, kan det bli enighet om kvoter hvor egenproduksjon i Europa blir sikret. Dette skaper sikkerhet for egne arbeidsplasser og mindre avhengighet av leveranser fra utenfor Europa.
  • Innføre høye tollsatser mot USA på selektive varer (Bourbon whisky, Florida juice, Harley Davidson, elbiler, et etera) som svar på nye handelsbarrierer. EU har et handelsoverskudd overfor USA, men importrestriksjoner vil ramme enkelte USA-produsenter hardt selv om EUs eksport på kort sikt også blir rammet.

Norge må vise solidaritet. I motsetning til EU har Norge et handelsunderskudd overfor USA. Samtidig er vi avhengig av en velfungerende industri i Europa for å få avsatt vår gass, metaller og lignende. Dermed kan Norge støtte våre markeder ved eksempelvis å innføre toll på import av Tesla – LO bør stå først i køen til å støtte dette – og andre produkter laget i USA.

Samtidig bør vi innføre incitamenter for kjøp av EU-produserte elbiler, et cetera. Det gir vinn-vinn for Norge og EU.

Det er bedre å bidra til å sikre våre markeder i Europa enn å kunne skryte overfor Trump: «Se så mange elbiler og jagerfly vi kjøper fra dere».

EU må i tillegg vurdere sin handelspolitikk overfor andre land. Hverken EU eller vi bør inngå handelsavtaler med land som ikke deler våre arbeidsstandarder, verdivalg og våre bærekraft- og klimamål.

For eksempel bør det ikke inngås handelsavtale med India når landet fortsatt har storhandel med Russland. Og EU bør justere tollunionen med Tyrkia så lenge de fortsetter å importere kinesiske og russiske varer som med minimal bearbeiding videreselges til EU tollfritt – på bekostning av Europas egen industri.

Vil dette ha noen virkning på Kina eller Trump?

Kina kan være villig til forhandlinger om kvoter – Kinas industri og økonomi er avhengig av å få solgt varer til det europeiske marked. Trump vil ikke bry seg. Men det kommer et kongressvalg om to år og nytt presidentvalg om fire år. Dersom Kentuckys whiskyprodusenter og appelsinjuiceeksportørene i Florida har følt på kroppen effekten av handelsbarrierer og USA generelt har merket prisstigning/inflasjon som en følge av Trumps tollsatser, kan dette påvirke disse valgene. Først med et demokratisk flertall i Kongressen i 2026, deretter med en mer normal president i Det hvite hus fra 2029.

I mellomtiden har EUs industriproduksjon styrket seg. I dagens situasjon, hvor vi i Europa må stole mer på oss selv og bli mindre avhengig av resten av verden, må EU og Norges handelspolitikk spisses deretter.

*

Publisert 2. februar 2025, kl. 14.00Oppdatert 3. februar 2025, kl. 10.58
TollHandelskrigEUUSATrump