- Det ser veldig bra ut, sier Manuel Kliese når DN møter markedssjefen i Innovasjon Norge i Tyskland på den gigantiske reiselivsmessen ITB i Berlin.
En rekke norske reiselivsaktører fra hele landet fyller den norske standen i jakten på flere tyske turister. Konkurransen er knallhard; 185 land er representert på messen med 10.000 utstillere over et areal på over 160.000 kvadratmeter.
Viktigste markedet
Tyskland er det største og viktigste markedet for det turistbaserte reiselivet i Norge. Tyskerne la ifjor igjen 1,7 milliarder kroner i Norge og utgjør 19 prosent av alle turistene, ifølge Innovasjon Norge.
- Du kan si det er et referansemarked. Men også et skjebnemarked. Noen prosent opp eller ned representerer store volumer og mye penger, sier Manuel Kliese.
Men takket være den svake norske kronen, er interessen for Norge rekordstor i Tyskland.
- Både vi og våre partnere i Tyskland merker veldig tydelig den økte interessen. Turoperatørene som selger reiser til Norge er svært godt fornøyde om dagen. Og jeg har hatt besøk av en rekke journalister og TV-team her på messen som vil lage noe om Norge - og særlig om nordlyset, sier han.
- Men tyskerne er vel ikke akkurat kjent for å bruke så mye penger i Norge der de kommer i sine bobiler fylt med hermetikk?
- Hehe, det der er en myte. Vi har omfattende dokumentasjon på at tyskerne faktisk bruker 1305 kroner per dag når de er i Norge. Det er nøyaktig 100 kroner mindre enn norske turister bruker, sier Kliese.
Ny opptur?
Ifjor økte antall tyske overnattinger i Norge med fem prosent. Kliese tror økningen vil bli enda større i år.
- Jeg tror den blir på et sted mellom fem og syv prosent. Etter flere år i motvind med sterk krone, ser vi endelig at vi begynner å se effektene av det omfattende markedsarbeidet vi har lagt ned gjennom en årrekke.
- Men hvis dette bare en effekt av svak krone, kan det raskt snu andre veien?
- Det er klart at sterk euro mot kroner har mye å si. Men jeg er sikker på at vi aldri ville hatt denne veksten uten alt arbeidet med å posisjonere oss i markedet. Ikke minst har det vært ekstremt viktig at vi har gjort det norske reiselivsproduktet bookbart på nett. Der har vi kommet langt, mener Kliese.
Men svak krone har også en annen effekt som ikke er like hyggelig. Dyr euro, dollar og pund gjør nemlig at det koster langt mer i kroner for norske aktører å markedsføre seg utenlands. Innovasjon Norge fikk kuttet sit reiselivsbudsjett med 20 millioner kroner i år - og valutaeffekten utgjør trolig nesten like mye.
- Det er klart at dette gjør vårt arbeid ekstra utfordrende, sier han.
Les også:
Børster støv av hotellplaner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.