I forrige måned innrømmet Mitsubishi at de hadde brukt misvisende drivstofftester siden 1991 for flere modeller, men nå medgir de at dette trolig gjelder samtlige modeller solgt i Japan.
Jukset dreier seg om såkalte minibiler, kjent som «kei» i Japan, blant annet de populære modellene eK Wagon og eK Space.
Mitsubishi innrømmer også juks med modellene Dayz og Dayz Roox som de har produsert for Nissan.
Jukset fant sted ved at Mitsubishi-ansatte ganske enkelt diktet opp drivstofforbruket, som for enkelte modeller ligger hele fem ganger høyere enn det de har oppgitt.
Bilprodusenten nekter imidlertid for å ha jukset med drivstoffdata for bilmodeller solgt i utlandet og fastholder at de har rettet seg etter de regler som gjelder testing i andre land.
Også for 15 år siden var Mitsubishi innblandet i en stor skandale, da det ble kjent at de i årevis hadde dekket over alvorlige feil ved bremser, kløtsj og bensintanker, som i enkelte tilfeller førte til at deler falt av på noen modeller.
Over 1 million biler måtte tilbakekalles etter skandalen i 2000, og det er foreløpig uklart hvordan Mitsubishi har tenkt å kompensere eierne av bilene de nå har jukset med.
Mitsubishi-aksjene har vært i fritt fall siden saken først ble kjent og markedsverdien har falt med flere milliarder dollar. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.