Torsdag kveld norsk tid la Google frem sine tall for andre kvartal i 2014. Selskapet leverte over forventning på salgstallene og kunne vise til en egen omsetning på 12,7 milliarder dollar, 400 millioner over gjennomsnittet til forventningene fra analytikerne Bloomberg har samlet inn.
Den totale omsetning endte på rett under 16 milliarder dollar i andre kvartal, opp 22 prosent fra foregående år og tre prosent fra forrige kvartal. Sammenlignet med andre kvartal i 2012 har Google økt omsetningen sin med 69 prosent på bare tre år.
- Et strålende kvartal, var økonomisjef Patrick Pichettes' kommentar da han presenterte tallene.
Dobling på fire år
I tillegg til meldingen om at Googles salgssjef, Nike Arora, forlater selskapet etter ti år, var den mest interessante nyheten hvordan Google kan ta seg stadig mindre betalt per annonseklikk.
Grunnen er enkel: vi klikker som aldri før.
Google tjener i dag 13 prosent mindre per annonse enn de gjorde i 2009, men vi klikker over 2,6 ganger så mye på annonsene.
Dermed øker Google konkurransefortrinnet sitt ved kunne selge annonser til stadig lavere priser.
Røper ikke summen
Google nekter å avsløre hva de tjener på annonsemarkedet i dollar og cent, og har isteden rapportert hvordan prisen per annonse og antallet klikk på annonsene har forandret seg prosentvis fra det foregående kvartalet og året.
Det nærmeste man kommer de reelle annonseinntektene er den totale omsetningen.
Totalt omsatte Google for 10,9 milliarder dollar på sine egne sider i andre kvartal og 3,4 milliarder på nettverkssider. 1,6 milliarder kom fra andre kilder.
Tjener 8–11 kroner klikket
Citigroups analytiker Mark May sier til Wall Street Journal at Google nå i gjennomsnitt tjener 1,84 dollar, eller 11 kroner, per annonseklikk på sin egne sider, mot 1,33 dollar, eller 8 kroner, per annonseklikk på nettverkssidene.
Det er riktignok store forskjeller på prisene på mobil og desktop. Ifølge Covario, et annet selskap som fasiliterer nettannonser, var annonseprisene 57 prosent lavere på mobil enn på desktop i andre kvartal i år.
Annonseinntekter fra nordmenns bruk av Googles søkemotorer anslås til to milliarder kroner i 2014, ifølge mediebyrået Iprospect.
Best på egne sider
Både omsetningsveksten og prisfallet viser at det er Googles egne sider som gjør det best. Googles egne sider økte omsetning med 23 prosent fra foregående år, mot 7 prosent på nettverkssidene.
Hvor inntektene kommer fra fordeler seg omtrent 42-58 mellom verden og USA.
Kritikk for skatteplanlegging
Til tross for at nærmere seks av ti kroner kommer utenfra USA, betaler selskaper som Google, Facebook og Amazon marginalt med skatt utenlands.
I 2010 skattet Google 2,4 prosent på sine inntekter utenfor USA, ifølge Bloomberg.
Både politikere og medietopper i Norge har kritisert Googles skattesystem, og OECD-landene skal i september møtes for å enes om en 15-punkts plan som tar sikte på å bekjempe skatteplanlegging hvor store inntektsstrømmer føres over landegrensene for å skattes under så gunstige forhold som mulig.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.