Det norske it-selskapet Cxense leverer systemer som hjelper mediebedrifter, e-handelsselskaper og merkevarer å persontilpasse innholdet sitt på nettet.
Nå kjøper Cxense mediedivisjonen til det Boston-baserte selskapet Ramp for 10 millioner amerikanske dollar, litt over 84 millioner kroner.
Ramp driver en teknologisk plattform for indeksering og publisering av video på nettet.
Les også: Cxense kjøper deler av Ramp Holdings
Fra før oppgir Cxense å ha mediebedrifter som USA Today-eier Gannett, Wall Street Journal og The Guardian på kundelisten.
Med kjøpet av Ramp kan selskapet tilføye ABCNews, Fox Sports, Meredith Digital og Nascar.
Tidligere administrerende direktør i Ramp, Tom Wilde, blir nå USA-sjef for Cxense.
I sommer kjøpte Cxense et annet amerikansk selskap, Maxifier, og vil nå ha kontorer både i New York, Boston og Miami.
Cxense gjennomførte nylig en rettet emisjon på 80 millioner kroner som blant annet finansierer kjøpet av Ramp.
- Å levere persontilpasset innhold online har blitt svært viktig for selskaper som ønsker å engasjere sine kunder, øke verdien på egen merkevare og bli mer lønnsom, sier administrerende direktør Ståle Bjørnstad i en pressemelding fra Cxense.
I Norge er Amedia og Polaris Media kunder av Cxense.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.