Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank har gjort det til en juletradisjon å utpeke hvilke aksjer han mener skal til himmels - og hvilke som skal til bunns - innen utgangen av januar det kommende året.
2014 er intet unntak. I år sår han imidlertid tvil om oppskriften.
"Mange av våre konkurrenter har lansert raketter basert på våre temaer. Ifjor var våre de eneste som slo markedet. Satser på det samme i år, men tror potensialet er mye mindre enn da vi var alene om konseptet, selv om vi har slått markedet like mye de siste år som før", skriver Hermanrud i en presentasjon av nyttårsrakettene fredag.
Fjorårets tips ga god uttelling for dem som slo til på aksjestrategens anbefalinger. Fasit ble en avkastning på 10 prosent og dermed godt over børsens hovedindeks, som kun var opp én prosent i perioden. 10 prosent er også snittet for avkastningen siden Hermanrud startet med sine nyttårsanbefalinger for mer enn ti år siden.
Til tross for at snittavkastingen siden 2003 har vært syv prosentpoeng bedre enn hovedindeksen, har nyttårsrallyet avtatt i styrke, påpeker sjefstrategen.
Unntaket er små - og mellomstore bedrifter, der oppgangen har vært sterk og vedvarende. Ifjor gjorde "small caps" det tre prosent bedre enn hovedindeksen i perioden mellom 15. desember til 31. januar. Og i 2011/2012 gjorde disse selskapene det 13 prosent bedre enn hovedindeksen på 45 dager, påpeker Hermanrud.
"Rykket har startet i romjulen, var i 25-30 handledager", skriver han.
Swedbank-økonomen mener potensialet i prisingen på Oslo Børs er bra, og at man ofte når toppen av "båndet" igjen mot slutten av januar.
"Vi er midt i nå. Vi tror ikke estimatene skal ned mer enn 2 prosent til på grunn av oljen", skriver han.
Swedbank anslår at estimatene vil komme ned fire prosent ved en oljepris på 64 dollar fatet, men at de faller neppe mer enn to prosent innen februar.
"Vi tror forøvrig at 64 dollar i snitt i 2015 er for pessimistisk", skriver Hermanrud.
Dersom du skal kjøpe aksjer før nyttår har du tre dager på deg. Og dersom du skal selge bør du vente til over nyttår, anbefaler han, og viser til at det "alltid" er positiv avkastning i romjulen.
"Siden 1983 har perioden mellom jul og nyttår bare gitt negativ avkastning en eneste gang. Det er 25 år siden sist", skriver Hermanrud.
Utfordringene er at mange av temaene er kopiert av andre, der både Nordea, DNB, Dovre og Investtech har varianter av samme, mener han.
Han advarer derfor om at effekten kan bli helt borte, og at den eneste synlige effekten blir at aksjene faller mot slutten av januar.
"Vi er derfor mindre trygg på hvor bra konseptet vil virke fremover", skriver Swedbank-strategen.
Swedbanks nyttårsraketter 2014/2015
Les også:
Siv Jensen ønsker John Fredriksen velkommen tilbake til Norge
Verste tall siden finanskrisen
Spår Seadrill ned nye 40 prosent
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.