For nettbrettene er det et dramatisk fall i antall solgte enheter i 2015.
- Det selges 83,5 prosent færre nettbrett i første halvår 2015 enn i samme periode ifjor. Dermed fortsetter den kraftige nedgangen vi så ved årsslutt, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm i en pressemelding.
Han tror årsaken er tredelt:
- Svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Røsholm.
Tallene ble lagt frem under årets IFA-messe i Berlin fredag.
Kommunikasjonssjef Marte Ottermo i Elektronikkbransjen forteller at de syntes tallene var så oppsiktsvekkende at de måtte dobbeltsjekkes.
- Vi får tall fra alle produsentene bortsett fra Apple, men har sjekket tallene med de som selger Apple-produkter, og de bekrefter trenden, sier hun til DN.
- Vi så trenden mot slutten av året ifjor, og det sammenfaller veldig med at mobiltelefonene blir større og større og at pc-ene kommer med trykkfølsomme skjermer, og at prisene på PC har falt. Nettbrettene har kommet i skvis, sier hun.
Hun påpeker at det er solgt svært mange nettbrett de siste årene og tror det finnes mange nettbrett i hjemmene, som trolig fungerer bra fremdeles.
Ifølge Elektronikkbransjens estimater nådde nettbrettmarkedet toppen i 2013, da det ble omsatt 950.000 nettbrett for 3,3 milliarder kroner i Norge. Ifjor var markedet falt til 700.000 enheter og en omsetning på 2,1 milliarder. Nedgangen startet på høsten ifjor, men kollapsen er langt tydeligere i år.
Bytter ut mobilen sjeldnere
Det selges fortsatt svært mange mobiltelefoner i Norge, men så langt i år har vi kjøpt 29 prosent færre mobiler enn i samme periode ifjor. Likevel holder verdien seg like høy, og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent.
- Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten to og et halvt år før vi kjøper ny, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.
Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukere i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 har den i nærmere tre år.
Populært smartutstyr
Stiftelsen Elektronikkbransjen ser også på salget av smartutstyr, som aktivitetsarmbånd og smartklokker, og hodetelefoner gjennom en undersøkelse gjort av IBA Analyse.
- I forhold til fjoråret har salget av både smartklokker og aktivitetsarmbånd doblet seg. 240.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 80.000 sier de har en smartklokke, sier Ottemo.
DNs valgportal: Hvilke politikertopp er du mest enig med?
Les også:
Tror på superavkastning fremover: - Utrolig store muligheter
Solberg vil hjelpe arbeidsløse ingeniører
Se DNtv: - Matbransjen er fremtiden
Se DNtv: - Får se hva som skjer med skjørtelengden
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.