Et flertall av General Motors' kreditorer godkjenner forslaget om å skrive av gjeld i bytte mot aksjer i et nytt og restrukturert GM.
Les også: GM nesten gratis
Fordringshaverne stemte over forslaget lørdag, og 54 prosent av investorene, tilsvarende rundt 975 institusjoner, sa ja til byttehandelen, som vil gi dem inntil 25 prosent eierskap i et restrukturert GM mot gjeld verdt 27 milliarder dollar – om lag 172 milliarder kroner, ifølge Bloomberg News.
- Kreditorene har makten til å gå mot dette og binde alt opp i en konkur. Det er mye lettere når de største eiendelshaverne er enige før man går inn i konkurs. Og jo raskere det går konkurs, jo bedre er det, sier Len Blum i investeringsbank-selskapet Westwood Capital LLC i New York til Bloomberg.
Fått 20 milliarder
GM har allerede mottatt nesten 20 milliarder dollar i statlige lån av Obama-administrasjonen, og har fått frist til mandag med å legge fram en restruktureringsplan. Planen innebærer blant annet redusering av gjeld, kutt i lønnsutgifter og nedleggelse av flere fabrikker.
GMs lederskap har den siste uken drevet maratonforhandlinger for å sikre endringer i selskapet før en begjæring om konkursbeskyttelse er ventet mandag. Blant annet har bilgiganten inngått en ny kontrakt med fagforbundet United Auto Workers, samt solgt tyske Opel.
Dersom GM må inngi konkursbegjæring, vil det være den tredje største konkursen i USAs historie. Bilgiganten var tidligere verdens største bilprodusent, og kontrollerte 45 prosent av det amerikanske markedet på begynnelsen av 80-tallet.
Obama på banen
President Barack Obama kommer til å ta opp situasjonen i en tale mandag ettermiddag norsk tid, ifølge kilder nær situasjonen, melder CNN Money .
Obama kommer til å ta opp grunnen til at GM inngir konkursbegjæring, og snakke om at han håper at dette er den beste veien å gå for å snu situasjonen.
Det er også ventet at GM kommer til å offentliggjøre kutt av rundt 20.000 arbeidsplasser og nedstenging av flere fabrikker innen 2010.
Selskapet har allerede annonsert at det kommer til å kutte 40 prosent av 6.000 utsalgssteder innen neste år, og kutte fire av bilmerkene Hummer, Saab, Saturn and Pontiac.
Selskapet har opplevd et kraftig fall i etterspørselen og ble hardt rammet av kredittkrisen som startet i 2008.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.