Med utstrakt bruk av aluminium, kommer Jaguar XF med økt effektivitet og bilprodusenten selv hevder den er 80 kilo lettere enn sin nærmeste konkurrent. Med 75prosent aluminium gir arkitekturen vektbesparelser på opptil 190 kilo i forhold til den forrige modellen, samt 28 prosent bedre vridningsstabilitet.

Det gir et CO2-utslipp på 104 gram per kilometer for den mest effektive modellen.

Selv om den er syv millimeter kortere og tre millimeter lavere enn den forrige modellen, har den helt nye XF en 51 millimeter lengre akselavstand på 2,96 meter som skal gi bedre bakseteplass, både til beina og i høyden.

-Som designteam var vi under utviklingen av den helt nye XF drevet av enkelthet. Hver eneste av XFs utvendige linjer har et klart formål –ingenting er overflødig. Det tar tid å oppnå denne enkelheten, og det krever målrettethet. Det er enkelt å tilføye linjer på en bil, men det er vanskeligere å gi den mer karakter ved å utelate linjer, sier Ian Callum, designsjef for Jaguar i en pressemelding.

Nye motorer supplerer vektbesparelsen, blant annet en dieselmotor på 163 hestekrefter og 380 newtonmeter i dreiemoment som har et CO2-utslipp på 104 gram per kilometer. Det skal være den letteste og mest effektive ikke-hybrid-dieselmodellen i sin klasse.

Til sammenligning slipper BMWs mest effektive 5-serie 520d med 163 hestekrefter ut 109 gram per kilometer.

En treliters dieselmotor med twin-turbo-teknologi på 300 hestekrefter og et dreiemoment på 700 newtonmeter er også tilgjengelig.

For de som tenker mer effekt enn effektivitet, kan en toliters turboladet bensinmotor på 240 hestekrefter være noe. En treliters V6-bensinmotor på 340 eller 380 hestekrefter er også tilgjengelig. Disse motorene kjenner vi fra sportsbilen F-Type.

Les test av Jaguar F-Type: Det elegante valg

På bakgrunn av erfaringene med blant annet F-Type sier Jaguar at de også i XF kan skilte med fremragende styrefølelse og respons med en fininnstilt elektrisk servostyring. Jaguar Configurable Dynamics, kommer også fra sportsbilen, og gir kontroll og muligheter for å skreddersy innstillingene av demperne, styringen, motoren og den åttetrinns automatiske girkassen.

Bilen kommer også med mulighet for firehjulsdrift.

Innvendig har bilen fått en ny berøringsskjerm på 10,2 tommer, samt en instrumentpanel på 12,3 tommer, kjent fra Range Rover og luksusmodellen XJ.

Les DNs test av Range Rover: Range Roverens år

Les også testen av Jaguar XJ: Xepsjonell Jaguar

Bilen debuterer under bilutstillingen i New York i påsken.

Engelskmann i strupen på tyskerne
00:00
Publisert:
 

Rask nytelse fra Jaguar
00:00
Publisert:
 

Les også: Jaguar skal bygge suv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.