Statsråden pryder forsiden og skriver på neste side om «en velfungerende offentlig sektor». Resten av bilaget er innholdsreklame om kommunesammenslåing, IKT-reformer og andre temaer.
– Det er betenkelig at folkevalgte politikere stiller opp for reklamebilag som gjengir deres tanker og holdninger på en fullstendig ensidig og ukritisk måte, sier Gunnar Bodahl-Johansen som er ekspert på presseetikk til Klassekampen.
Sanners statssekretær Kristin Holm Jensen (H) skriver i en epost til avisa at «effektivisering av offentlig sektor er et svært sentralt satsingsområde for regjeringen. Formålet med å stille opp i bilaget fra Mediaplanet var å gjenta vårt budskap om modernisering.»
Bodahl- Johansen mener det er en uheldig utvikling hvis politikere velger å unndra seg kritiske spørsmål fra pressen, og heller inngår avtaler med kommersielle reklamebyråer for å kommunisere et budskap som blir stående uimotsagt.
Politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, synes ikke at bilaget skiller seg for lite ut fra det redaksjonelle produktet.
– Men det er klart, hvis det er tilstrekkelig mange som opplever at merkingen ikke er god nok, vil vi ta en ny diskusjon om dette.
Hun sier videre at dette er ikke et politisk bilag som departementet har kjøpt for å få̊ ut informasjon om statsrådens politikk uten å bli motsagt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.