Japan Airlines inngikk mandag en historisk flybestilling med Airbus, ifølge CNBC.com.

Dette er et betydelig slag for Boeing og 787 Analytiker i S&P

Historisk
Ordren er for kjøp av 31 langdistansefly av typen A350 til en listepris på 9,5 milliarder dollar, omkring 57 milliarder kroner.

Kontrakten er selskapets første med den europeiske flyprodusenten, og anses som et gjennombrudd for Airbus' i et av de siste markedene som er dominert av den amerikanske rivalen, Seattle-baserte Boeing.

Avtalen er også kommet på plass etter intense forhandlinger med begge flyprodusenter, i det Japans to største flyselskaper begge skal fornye sine flåter av langdistansefly det neste tiåret.

- Et betydelig slag
Seattle Times skrev alt søndag at kontrakten så ut til å gå til Airbus.

Spørsmålet er nå hva All Nippon Airways (ANA), Japans største flyselskap, velger.

Toppsjefene Fabrice Bregier i Airbus og Yoshiharu Ueki i Japan Airlines på dagens pressekonferanse, med Airbus' A350 trukket i JALs farger i bakgrunnen.
Toppsjefene Fabrice Bregier i Airbus og Yoshiharu Ueki i Japan Airlines på dagens pressekonferanse, med Airbus' A350 trukket i JALs farger i bakgrunnen. (Foto: Junji Kurokawa)

Selskapet skal kjøpe 25 langdistansefly for å erstatte sin aldrende flåte av Boeing 777 fra 2020.

"Dette er et betydelig slag for Boeing og 787, og forsterker vårt syn at A350 vil være en "game changer". Jeg venter at ANA vil bli fristet til å velge A350-fly og kanskje noen A380-fly", sier analytiker Shukor Yusof i S&P til avisen.

Dreamliner-trøbbel
Japan Airlines opererer allerede ni Dreamlinere i en flåte på i alt 214 fly.

Avtalen med Airbus kommer etter at Boeings Dreamlinere, der en tredjedel av flyet bygges i Japan, var forsinket med mer enn tre år og innledningsvis ble satt på bakken etter problemer med flyets batterisystem.

I januar i år ble også en Dreamliner tilhørende ANA tvunget til å nødlande i Japan på grunn av røyk i cockpiten.

Japan Airlines vil få sitt første Airbus-fly levert i 2019.

JAL-aksjen stiger over tre prosent på Tokyo-børsen, mens konkurrenten Nippon Airways faller to prosent.

Les også:
<b>Industri-Norge i forvandling: Er oljeboomen over?</b>

<b>Fagforeningstopp kan få sparken av Bjørn Kjos</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.