Bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester for å presentere et kunstig lavt drivstofforbruk for flere småbiler de har solgt i Japan.
Rundt 625.000 biler er omfattet av jukset. Dette gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, opplyser selskapet.
– Når det gjelder testdata for drivstofforbruk, har vi funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sier Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa.
Minibiler
Alle bilene er såkalte minibiler – en biltype med 660-kubikks bensinmotor som er svært populær i Japan, men ikke har fått noe stort gjennombrudd internasjonalt. (saken fortsetter under)
Se DNtv:
Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.
– For å sørge for at granskingen blir objektiv og grundig, vil vi sette sammen en komité kun bestående av eksterne eksperter, heter det i en uttalelse fra selskapet.
Jukset ble oppdaget da Nissan merket at det ikke var samsvar mellom det oppgitte og faktiske drivstofforbruket for bilene.
Aksjen stupte
Flere medier hadde plukket opp nyheten i forkant av pressekonferansen, noe som førte til at Mitsubishi-aksjen stupte 15 prosent før Tokyo-børsen stengte. Det er aksjens største fall på en dag siden 2004.
De sørkoreanske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.
I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner. Programvaren var installert på 11 millioner biler. Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.
Les også:
Mitsubishi innrømmer utslippsjuks
Her braser Prius i veggen til toppkarakter
Tiltaler tidligere banksjef (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.