Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med utslippstester.
Det kom fram på en pressekonferanse i Tokyo onsdag. Ifølge kringkasteren NHK omfatter jukset over 600.000 Mitsubishi- og Nissan-biler.
Falt på børsen
- Vi tilbyr vår dypeste beklagelse, sa Aikawa under pressekonferansen, ifølge Financial Times.
Han sa videre at selskaper jobber med å finne ut hvordan utslippsjukset kunne finne sted.
Mitsubishi Motors falt over 15 prosent på børsen i Japan onsdag etter at selskapet opplyste at ledelsen, inkludert konsernsjef Tetsuro Aikawa, ville redegjøre for det selskapet betegnet som «irregulære drivstofføkonomitester».
Det skal hovedsakelig være biler solgt i Japan som er omfattet av utslippsjukset. Det er så langt ikke kjent om norske biler er påvirket.
- Dersom norske bileiere er omfattet av dette, gjør vi det vi kan for å avhjelpe det som måtte komme, sier administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge, Rune Gjerstad, til NRK.
NAF bekymret
Norges Automobil-Forbund (NAF) er bekymret over konsekvensene etter at også bilprodusenten Mitsubishi er tatt i å jukse med utslippstall.
– Det er alvorlig at det for andre gang på under ett år kommer en stor avsløring om juks på hundretusener av biler fra en bilprodusent. Dette svekker forbrukernes tillit, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.
Nå har NAF kontaktet Mitsubishi i Norge for å høre om noen av bilene det gjelder er solgt i Norge.
Småbiler
Bilene det gjelder er 157.000 eksemplarer av minibilen eK Wagon og eK Space, samt 468.000 eksemplarer av modellene Dayz og Dayz Roox produsert for Nissan.
Alle bilene er minibiler produsert etter 2013 med små motorer som i utgangspunktet har et beskjedent forbruk. Nissan skal ha reagert på feil i dataene, og undersøkelser skal ha avslørt at data på dekktrykk var forfalsket for å oppnå bedre forbrukstall, skriver ABC News.
Ikke alene
Det er flere enn Mitsubishi som er i hardt vær etter å ha jukset med utslipp.
De asiatiske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.
I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen (VW) å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave utslipp i testsituasjoner.
VWs programvare var installert på 11 millioner biler. Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.
- Dette er forskjellig fra Volkswagens sak, men markedet har blitt svært sensitive til denne typen nyheter, sier analytiker Seiji Sugiura ved Tokai Tokyo Research Center til Bloomberg.
Han tror denne utslippsskandalen kan påvirke Mitsubishi like negativt som Volkswagen-skandalen påvirket den tyske bilprodusenten.
Det er heller ikke første gang Mitsubishi er i hardt vær. I 2004 fikk selskapet kritikk for å ha skjult sikkerhetsfeil i flere av sine biler.
Følg markedet på DN Investor
Les også: Dropper granskning av Swedbank-sjefen: - Jeg er lettet
Seier til Trump og Clinton i New York
Asia i dag: - Et eksistensielt øyeblikk for Kina (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.