Flere hundre tusen ser hver dag norske Jason Arcillas videoer om «Pokémon Go» på Youtube. Det gir over 10.000 kroner i ukentlige reklameinntekter.
Å leve av videoer om dataspill på Youtube er ikke så ulikt aksjehandel, mener youtuber Jason Arcilla (28): Skal du ha gevinst, må du inn tidlig.
Arcilla bygget seg i løpet av to år opp en følgerskare på over 178.000 faste følgere på Youtube under navnet Bootramp ved å finne seg en nisje i mylderet av Youtube-konsepter få hadde sett på før han tok den: mobilspillene «Clash of Clans» og «Boom Beach».
I oktober ifjor sa han opp jobben for å bli youtuber på fulltid.
Arcilla hadde som en av verdens beste Boom Beach-spillere på det meste over 100.000 kroner i månedsinntekter fra reklamevideoene foran sine tips-og-triks-videoer om spillet. Når alle partnere hadde fått sitt betydde det en månedslønn på cirka 50.000 netto.
«Det kommer alltid et nytt spill»
Men som med aksjer: du må komme deg ut i tide hvis nedturen til slutt kommer.
– Det kommer alltid et nytt spill, sier Arcilla.
Da populariteten til Boom Beach stupte i vår, gjorde inntektene til Arcilla det samme.
Profesjonelle dataspillere blir noen ganger sammenlignet med sportsutøvere. Men en langrennsløper slipper bekymre seg for at en helt ny skisport skal bli mer populær over natten.
– Jeg fikk plutselig mindre enn en månedslønn fra kassen på Rema 1000 og var på nippet til å søke vanlig jobb igjen, sier Arcilla.
I juni satt Arcilla og forsøkte å analysere hva folk var interessert i via verktøyet Google Trends, som viser interessen for søkeord i Google. Han bestemte seg for å satse alt på «Pokémon Go», en god måned før spillet engang var lansert.
Tidlig på bølgen
Det skulle vise seg å være et godt valg. da «Pokémon Go» på rekordtid er blitt et av verdens største mobilspill.
Det finnes ennå ikke offisielle nedlastningstall for spillet, men app-analyseselskapet Sensor Tower estimerer at spillet ved inngangen til forrige uke var lastet ned 75 millioner ganger. Ingen andre mobilspill har noensinne blitt lastet ned i samme tempo, ifølge Sensor Tower.
Ifølge tall fra Superdata research er «Pokémon Go» allerede blitt en milliardindustri. Omsetning av kjøp inne i spillet alene har allerede passert én millard kroner (120,3 millioner dollar), skrev Wall Street Journal torsdag.
For Arcilla har resultatet vært at visningstallene på Youtube-kanalen hans har skutt i været som en rakett.
- Siden Arcilla la ut sin første «Pokémon Go»-video 8. juli har han i snitt hatt 134.000 seere om dagen.
- De siste syv dagene har snittallet vært 214.000 seere om dagen.
- De siste to dagene har han hatt 330.000 seere om dagen. Det er mer enn han hadde da Boom Beach var på høyden.
Videoen hvor Arcilla skaffer seg den ettertraktede sjødrage-pokémonen Gyarados, gjennom å først fange hundrevis av den ubrukelige sprellefisk-Pokémon Magikarp langs Akerselva, er sett av over en halv millioner ganger.
Lever av reklameinntekter
Tallene gjør at Arcilla nå har en ren reklameinntekt på noe over 10.000 kroner i uken. Men youtubere får gjerne inntekter fra å gjøre sponsede videoer eller produktplassering i tillegg.
Bare de siste dagene har Arcilla fått minst fem henvendelser. Nettsider som selger«Pokémon Go»-kontoer eller tar betalt for å spille for deg er blant dem som ønsker å betale fra fem tusen til noen titusen kroner for omtale i videoer.
Foreløpig har Arcilla ikke skrevet under på noen avtaler.
– Holder det seg slik, kan de se lyst ut lenge. Da kan jeg forvente et godt levebrød av dette, sier Arcilla.
</p><h4 >Ingen bølge varer evig</h4><p >Men selv om Arcilla nå lever av «Pokémon Go»: Med all sannsynlighet kommer det før eller siden et nytt spill og stjeler oppmerksomheten.</p><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="a1b76993-b64f-49cd-87d6-16a0dc1b61bf" ><field name="title">01082016025_MG_0071.jpg</field><field name="caption">Kanalen til Arcilla vokser noe voldsomt, forteller salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard (bak) i Nordic Screens.– De største kanalene vi har, de som vokser mest, får typisk 2-3.000 nye abonnenter i måneden. Her snakker vi om 1.000 om dagen, sier han. Foto: Javad Parsa</field><field name="enablezoom">true</field></relation>– Gaming er mer utsatt en andre Youtube-temaer, som livsstil og vloggging (videoblogging journ.anm.). Du må følge skikkelig med og ligge i forkant av kurvene. Når kurven for et spill begynner å bikke, må du allerede være på vei over på neste, sier salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard (38) i Youtube-nettverket Nordic Screens, som blant annet har Arcilla i stallen sin.</p><p >Å treffe planken er en vanskelig øvelse, forteller Skard.</p><p >– Bytter du for tidlig, er interessefeltet kanskje for lite. Og du kan fort miste en del følgere i overgangen, fordi du har mange seere som kun er interessert i spillet du pleide å spille, sier han.</p><p ><strong>Video: Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen</strong></p><p ><strong><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4727938506001" /></strong></p><p ><strong> </strong></p><h2 >Minecraft-migrasjon</h2><p >Arcilla er langt ifra den eneste youtuberen som har kastet seg på Pokémon-bølgen. Spesielt andre spillkanaler migrerer mot «Pokémon Go». Kanaler som «<a href="https://www.youtube.com/user/CraftBattleDuty/videos">Lachlan</a>» og «<a href="https://www.youtube.com/channel/UCyeVfsThIHM_mEZq7YXIQSQ">AliA</a>», som har bygget seg opp følgerskarer på millioner gjennom det populære blokk-spillet «Minecraft», har nå begynt å lage Pokémon-innhold.</p><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="a0583fa8-413c-4481-a7b9-8808c303ed28" ><field name="title">Heisolt_0616_05.jpg</field><field name="caption">Flere youtuber som primært har laget vidoer om dataspillet «Minecraft» (bildet), har migrert til spillet «Pokémon Go». Foto: Heisholt/Minecraft</field><field name="enablezoom">true</field></relation>–Suksessen til et spill spiser av oppmerksomheten de andre får, og dermed føler mange seg presset til å skifte, forklarer salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard (38) i Youtube-nettverket Nordic Screens.</p><p >Hver fjerde video fra verdens største Youtuber, svenske Felix Fjellberg, har de siste ukene handlet om «Pokémon Go».</p><p >Fjellbergs selskap omsatte for 75 millioner svenske kroner ifjor, med et driftsresultat på 70 millioner – altså en driftsmargin på 93,3 prosent.</p><p >Fjellbergs kanal har 46,9 millioner faste følgere.</p><p >Det som gjør at Arcilla med sine 0,2 millioner følgere fortsatt kan nå igjennom i mylderet er at Youtube rangerer videoer etter mange av de samme kriteriene som Google, forklarer Skard.</p><p >– I Google er det sånn at kommer du ut med en test av en ny bil to måneder før noen andre, kommer du bedre ut i søk etter tester på bilen senere. Det er mye av det samme på Youtube, som er eid av Google. Og å være synlig i Youtube-søkemotoren har mye å si, forteller han.</p><p ><strong>Les også: <a href="http://www.dn.no/grunder/2016/01/29/1255/slik-kommersialiseres-en-norsk-youtubestjerne">Slik kommersialiseres en norsk Youtube-stjerne</a></strong></p><p ><strong>Les også: <relation source="ece-auto-gen" sourceid="6dd5cbe5-91f0-4da9-98e1-8b3fb1457385" /></strong></p><p ><strong><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4997783070001" /></strong></p><p ><strong>Anbefalt av DNtv: </strong><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_5043584252001" /> </p></field><field name="paid">true</field><field name="fbfeed">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Pok%C3%A9mon" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Pok%C3%A9mon_Go" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Lloyd_Jason_Arcilloa" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Youtube" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Medier" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.