Pensjonsforpliktelser på inntil 4 milliarder kroner kan gjøre NSB sjanseløs i anbudskonkurranser mot private selskaper, frykter Norsk Jernbaneforbund.
Regjeringen bestemte i vinter å legge Sørlandsbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og tre andre toglinjer ut på anbud. Da varslet NSB at de vil kjempe hardt for å beholde kontraktene, men pensjonsforpliktelsene kan gjøre dette svært vanskelig, skriver FriFagbevegelse.
– Hvis NSB skal bære pensjonsansvaret selv, kommer de ikke til å vinne et eneste anbud, sier fungerende leder Jane Sætre i Norsk Jernbaneforbund til nettstedet. Hun forklarer at NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte.
Sætre påpeker at «dette er helt andre pensjonsbeløp enn det private bedrifter har» og mener staten bør overta NSBs pensjonsbyrde. Tidligere denne uken ble LO Stat og Spekter enige om å ta en pause i forhandlingene om tariffavtalen for de NSB-ansatte – nettopp på grunn av usikkerhet om hvor man skal hente penger til å dekke nåværende og framtidige pensjonsutbetalinger.
«Situasjonen er nå slik at det ikke er mulig å komme videre i forhandlingene uten at spørsmålet om statens ansvar for de historiske pensjonsforpliktelsene og overgangskostnadene som bæres av selskapene, er avklart», skriver Spekter og LO Stat i et brev som onsdag ble sendt til Samferdselsdepartementet og Statsministerens kontor. (©NTB)
Følg markedene med DN Investor
Les også:
Grafen som viser at frykten bare fortsetter å øke
Disse fondene har best avkastning: Her er årets beste fond (+)
Truer Oslo som internasjonalt knutepunkt: Passasjeravgift truer rullebane (+)
Sjeiker følte seg lurt av norsk investor: Kjøpte rigg for 40 millioner, solgte til sjeiker for 230 mill (+)
- Anbefalt av DNtv:
Hør ny episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Den store "brexit"-uroen, endelig åpnet et vindu seg i finansmarkedene og er de over 60 verdt en ekstra ferieuke?
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.