I disse dager tar mange nyutdannede steget inn i arbeidslivet. Hanna Renée Aanesen (26) i revisjonsselskapet EY husker godt hvordan det var.
For nøyaktig ett år siden var det hun som trappet opp til sin første arbeidsdag.
- Jeg tenkte at overgangen skulle gå fint, men var spent på hva jeg kunne bidra med i starten.
26-åringen følte seg riktignok godt forberedt. Selskapet tar inn mellom 150 til 200 nyutdannede hvert år. Mens rekrutteringen starter opptil ett år før kandidatene er ferdige med studiene, er mottakelsen igang i det øyeblikket kontrakten er signert.
Fredrik Hårstad (25) hadde jevnlig kontakt med den kommende arbeidsgiveren gjennom en «midlertidige fadder».
- Dessuten ble det arrangert en nyansattsamling i Oslo like før påske, forteller EY-konsulenten.
- Ekstremt viktig
Hodejeger Helge Frish i Orion Search International tror norske bedrifter generelt har mye å lære.
- Jeg har inntrykk av at mange glemmer hvor viktig mottakelsen er, sier han til DN og utdyper:
- Det kan ofte gå lang tid mellom kontrakten er signert til første arbeidsdag. Da er det ekstremt viktig at kandidaten i mellomtiden blir involvert i selskapet.
Frish mener det er spesielt to argumenter for dette.
- Dette er jo en gyllen mulighet for bedriften til å få kandidaten raskere operativ og nyttig. Videre finnes det eksempler på kandidater som allerede før de tiltrer blir oppringt av andre bedrifter eller hodejegere. Føler de seg glemt, kan det være lettere å bli fristet til å vurdere en annen jobb i stedet.
- Forretningsmodell
HR-direktør Bjørn Vihovde i EY legger ikke skjul på insentivene som følger med opplegget.
- Rekruttering av et stort antall topputdannede og toppmotiverte nyutdannede hvert år: Hele vår forretningsmodell er bygget rundt dette, sier Vihovde til DN.
Etter sommeren blir de nyansatte møtt med et to ukers introduksjonskurs, hvor én uke holdes i Toledo i Spania. I år inviterer selskapet til det samme hotellet for 12. gang.
- Det er et meget betydelig beløp både i rente, kroner og i timer fra andre ansatte for å få gjennomført et så stort arrangement, vedgår Vihovde.
Han viser til at ikke minst 80 «instruktører» er på plass for å gjennomføre undervisningen av de 700 nordiske deltagerne.
- Dette er «tapt tid» som de kunne brukt på fakturering i stedet. Men mottaket og opplæringen av de nyansatte er så viktig for oss at det er verdt investeringen, sier HR-direktøren.
Psykologisk effekt
BI-professor Stig Berge Matthiesen ved Institutt for ledelse og organiasasjon er enig i at investeringen er god.
- Det avgjørende er selvfølgelig kursinnholdet, understreker han.
- Men er det virkelig nødvendig å shippe hele staben utenlands?
- Du skal ikke undervurdere effekten av å reise ut. Opplever man at bedriften spanderer noen kroner på et godt kursopplegg, kan det ha psykologisk effekt, svarer BI-professoren.
Ifølge han har utenlandskurs også vært relativt utbredt blant norske bedrifter de siste 15 årene.
- Samtidig er dette veldig konjunkturavhengig. I oljesektoren, er nok dette noe av det som ryker nå, sier Matthiesen.
- Les også: Curling-kongene (DN Magasinet, 2014)
Jevnlige kurs
26 år gamle Aanesen mener selv at hun fikk høyt utbytte av kurset.
- Man fikk raskt innblikk i metodene og løsningene en konsulent bør kunne, sier hun.
I løpet av det første året i karrieren har hun jevnlig deltatt på kurs, både frivillige og obligatoriske.
- Utbytte av disse kursene har egentlig vært enda høyere enn de den første uken, mye fordi man har noen flere knagger å henge all informasjonen på, sier hun.
DNs valgportal: SE HVEM DU ER MEST ENIG MED(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.