– Det høres kanskje banalt ut hvis man er i et selskap som har rutiner fra før, men vi hadde ikke det, sier Ole Andreas Jordet, daglig leder i spillselskapet Krillbite Studio.
Da de gikk fra å være en gruppe på et studentprosjekt til ansatte i eget aksjeselskap måtte hele bedriftskulturen forhandles frem. Som kjernetid på kontoret, for eksempel. Det var ikke selvsagt for alle å møte opp klokken åtte.
– Nå er det blitt bedre, folk møter til åtte og går ikke før fire. Og de sier ifra hvis de kommer for sent, sier Jordet.
Selskapet består bare av tidligere spilldesignstudenter ved Høgskolen i Hedmark. Denne våren ga de ut sitt første videospill, «Among the sleep». Spillet har solgt 33.000 kopier, blitt kalt «det beste norske spillet noensinne» av VGs Level Up og fått verdifull omtale av Felix «Pewdiepie» Kjellberg – svensken med 30 millioner følgere på Youtube.
Grøsserspillet startet som Jordets bacheloroppgave i 2011. Da fikk både han og medstudentene på prosjektet testet ut selskapet i trygge omgivelser.
– Fordelen med å starte opp noe i studietiden er at det ikke er så mye risiko. Men når jeg tenker tilbake på det nå, var vi så naive. Vi skjønte ikke helt hva som ventet da vi var ferdige på høyskolen, sier Jordet.
Ut av pengeknipen
– Vi så ikke problematikken med det å ikke ha lønn, ikke få penger fra Lånekassen hver måned. Den realiteten slår ned ganske fort. Mange har hatt deltidsjobber ved siden av spillutviklingen, men du sliter deg ut hvis du skal jobbe 14 timer om dagen, sier han.
Han hadde plutselig ansvar for teknisk utstyr, kontorlokaler og ti ansatte som måtte få noe kompensasjon for timene de jobbet. Krillbite sikret oppstarten med en innvilget søknad hos Norsk filminstitutt på 225.000 kroner, etablerertilskudd fra Innovasjon Norge på 400.000 kroner og inkubatorplass hos Hedmark Kunnskapspark.
Så begynte ryktet om prosjektet å spre seg til skrekkspill-fans over hele verden via internett. Gjennom nettstedet Kickstarter startet de en kronerulling og fikk inn 1,5 millioner kroner til spillutviklingen i løpet av én måned ifjor.
Avgjørende forarbeid
På en crowdfunding-plattform som Kickstarter konkurrerer man om oppmerksomhet og investorer med tusenvis av andre gründere. Jordet mener det ikke er tilfeldig at de samlet inn flere hundre tusen mer enn de ba om.
– Det var en veldig bevisst satsing. Vi jobbet med Kickstarter-kampanjen i to måneder, skrev manus, la en plan for hvem vi skulle kontakte og når. Kampanjen er et 40 siders dokument med planer, sier han.
Allerede ett år i forveien la de ut en trailer til spillet og «fikk et momentum» blant skrekkspill-fansen.
– Det er viktig å treffe en nerve. Om dette er noe man kan kalkulere eller om mye blir flaks er vanskelig å si, men jeg tror du kan legge mye til rette for at du skal forbedre sjansene, i hvert fall.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.