- Vi må ikke bli som tobakksindustrien for 30-40 år siden som hevdet det var sunt å røyke, sier Per Arne Villadsen ( 54).
- Vi er nødt til å erkjenne at det blir et veldig stort fotavtrykk for miljøet når vi flyr så mye, sier konsernsjefen i reisebyråkjeden Berg-Hansen.
Mer dagsturer
Bakgrunnen for bekymringen er en undersøkelse Norstat har gjennomført for Berg-Hansen blant 600 jobbreisende. Den viser at 23 prosent av alle jobbreiser gjennomført i 2014 var frem og tilbake med fly samme dag. Nå har denne andelen økt til 36 prosent.
- Vi kan ikke forklare dette med at folk totalt sett reiser mer i jobben enn før. Men flybillettene har blitt så billige samtidig som det er så mye man skal rekke både i jobben og privat. Ofte koster det mer å bo på hotell enn å reise fram og tilbake på dagen, og da velger mange å ta et møte i Bergen på onsdag, reise hjem for så å ta et nytt møte der på fredag. I tillegg er valgene mange. En helt vanlig tirsdag er det eksempelvis syv morgenavganger fra Oslo til Stavanger og ni ettermiddagsavganger hjem igjen, sier Villadsen. (Saken fortsetter under).
- Jeg møter stadig store kunder og ber om at de får inn en sterkere miljøprofil i deres reisepolicy. Alle er enige, men de opplever samtidig at det blir en konflikt mellom miljø og det å få jobben gjort, sier han.
- Men jeg tenker det er mulig med litt planlegging å få tatt tre møter i Bergen med en overnatting i stedet for å ta tre enkeltreiser.
Nye avgifter?
- Det er ikke så vanlig å høre en reisebyråsjef som ber folk reise mindre?
- Nei, det er nok riktig. Men vi må tørre å si at miljøavtrykket er en kjempeutfordring. Behovet for å reise vil uansett være stort, men det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Hvordan kan vi reise så miljøvennlig som mulig? Kanskje bør vi også bli mer kritiske til de korte opplevelsesturene vi tar privat og heller slå sammen flere korte turer til en lengre tur?, spør Villadsen.
- Er nye miljøavgifter, som flyseteavgiften, veien å gå for å få redusert flytrafikken?
- Det er klart at jo dyrere billettene er, desto mer vil man vurdere nødvendigheten av å reise. Men flyseteavgiften som er foreslått er jo ingen miljøavgift. Det er en ren skatt vedtatt i julebrusrus på Stortinget for å balansere et statsbudsjett. Det minner mest om den berømmelige plastposeavgiften. Samtidig er jeg ikke i tvil om at vi i fremtiden vil se mer effektive miljøavgifter og -regler, men skal disse ha god effekt må de være internasjonale og ikke kun nasjonale, sier Villadsen.
Les også:
200.000 har brukt Airbnb i Norge
Kjøper strandluksus til 75 millioner kroner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.