- Leser du et tilfeldig utvalg jobbannonser, legger du fort merke til at de fleste er rettet mot behovene til gjennomsnittlige kandidater - ikke de beste, sier Magnus Mælum Norstrøm, som er lederkonsulent og forfatter av eboken «Ledermanifestet - fra hender til hjerner».

Han mener mange bedrifter bør skjerpe seg hvis de skal tiltrekke seg de beste hodene.

- Skal du ansette en allmennlege, ramser du ikke opp alt legen må gjøre - lytte med stetoskop, ta blodprøver, kjenne på lymfekjertler... Skal du snakke til et talent som vet hva slags kompetanse han eller hun besitter, må du fremheve fordelene av å jobbe i den aktuelle organisasjonen: Hva slags visjon som skal realiseres de neste årene, deres misjon, engasjement og verdier som bæres høyt. Man må tenke «employer branding», sier lederkonsulenten.

For et par år siden viste en undersøkelse fra kommunikasjonsbyrået Spre at 70 prosent av stillingsannonsene fra it-bransjen tilbød et «godt arbeidsmiljø», mens 11 prosent av annonsene ikke fortalte hva arbeidsgiver kunne tilby i det hele tatt.

- Et interessant tiltak for å tiltrekke seg talenter er at leder eller ansvarlig HR-personell annonserer at de gjør seg tilgjengelige for en uforpliktende prat om stillingen eller organisasjonen som arbeidsgiver. Slik blir terskelen for å åpne en dialog mye lavere, tror Magnus Mælum Norstrøm.

Da er tankegangen at de som tar kontakt, kun er «leads», forklarer han.

- «Leads» som kanskje, etter samtalen, kan omgjøres til en søker. Dette fordi det beste talentet ofte må selges en stilling og arbeidsgiver. De må selges til for at de i neste rekke skal bli en jobbsøker. Og her, i denne prosessen, er jobbannonsen bare ett av mange virkemidler, sier Norstrøm.

- Mye klipp og lim fra hjemmesidene

Dårlig utformede jobbannonser skyver imidlertid talenter fra seg, ifølge Norstrøm.

- Dårlige jobbannonser gir middelmådige søkere. De sikter seg bare inn på de som trenger en jobb, og ikke talenter som kan bli fristet av noe nytt og spennende. De beste trenger ikke en jobb. De har en jobb allerede. Men alle flinke folk kan være interessert i en bedre mulighet - og få en karriere, sier han.

Ifølge lederskonsulenten er det mye klipp og lim fra hjemmesidene til bedriftene. Knapt noen ord er produsert med tanke på den aktuelle jobbannonsen.

- De fleste jobbannonsene har kun fokus på forventede krav og ferdigheter. Dette er det samme som å gjøre reklame som bare understreker de tekniske aspektene ved et produkt. Også fordelene må komme til syne hvis man vil selge produktet, understreker Magnus Mælum Norstrøm.

Dette gjør en annonse kjedelig

Konsulent Nicholay Tehrani i Mercuri Urval Norway er enig i at bedrifter med fordel kan bli mindre tekniske i jobbannonsene sine. Dette kan de gjøre gjennom å fokusere mindre på hva og hvordan og mer på hvorfor i annonsene.

- Hvorfor gjør bedriften det den gjør? Å gjøre et jobbvalg er ikke bare rasjonelt, men ofte også emosjonelt. Da kan det være fornuftig å ikke bare være teknisk i sin kommunikasjon, sier Tehrani til DN.

Bedriftene bør tenke over at en annonse er til for å tiltrekke seg kandidater, ikke som et ledd i en utvelgelsesprosess, legger han til.

- Hva gjør en jobbannonse kjedelig?

- Typiske floskler og lange tekniske utgreiinger. Særlig i beskrivelsene av organisasjonene.

Han tror også at selskaper kan gå glipp av gode kandidater fordi annonsene er dårlige.

- Jeg tror uansett at de beste kandidatene ofte ikke er aktive jobbsøkere, men at de må søkes opp gjennom et aktivt søk i arbeidsgivers nettverk eller via byrå, sier han.

Men annonsene må ikke bli for flytende heller:

- Kandidater har et nesten umettelig behov for informasjon i en rekrutteringsprosess, men det er verdt å tenke på hvor mye informasjon man trenger å gi før det er snakk om reelle samtaler om en stilling, sier Nicholay Tehrani i Mercuri Urval Norway.

Les også: - Ikke glem x-faktoren din når du er på jobbintervju

Sjefen – din viktigste ressurs

Flyplass-testen - jobbintervjuets skjulte felle  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.